TU vraagt numerus fixus werktuigbouw aan

De faculteit 3mE voelde zich in juni al genoodzaakt, nu is het officieel: de TU Delft vraagt een numerus fixus aan voor werktuigbouwkunde.

Dat maakte het college vanmiddag bekend bij de opening van het collegejaar. Het college wil de grens voor de bacheloropleiding werktuigbouwkunde in het collegejaar 2014-2015 instellen op 600 eerstejaars. Dat is het aantal studenten dat de faculteit 3mE dit jaar verwacht: een kwart meer dan vorig jaar en een verdubbeling ten opzichte van 2007.

Een numerus fixus van honderd voor de opleiding maritieme techniek – waar de faculteit in juni nog aan dacht – is door het college afgewezen. Volgens directeur onderwijs Hans Hellendoorn is dat ‘vanwege de grote vraag van de industrie naar scheepbouwers en de huidige instroom, die in absolute aantallen binnen de perken blijft.’ “Onze zorg was de overstroom van werktuigbouwers naar maritiem. Mocht dat optreden, wat niet heel waarschijnlijk is, dan biedt het college steun.”

Over een fixus voor de masteropleiding offshore and dredging engineering is nog geen beslissing genomen, omdat dat volgens Hellendoorn erg gevoelig ligt bij de industrie en medewerkers.

Wat betreft werktuigbouwkunde kan de faculteit zeshonderd eerstejaars studenten nog ‘kwalitatief hoogstaand’ herbergen, aldus decaan Theun Baller. “Voor nog hogere aantallen is dat op korte termijn niet gegarandeerd. Aangezien we geen concessies willen doen aan de kwaliteit van de opleiding zoals we die gewend zijn, en we veel energie steken in het beperken van de uitval, moeten we de groei op dit moment beperken. De druk op zowel de docenten als de fysieke ruimtes is hoog.”

Indien het aantal werktuigbouwkunde studenten blijft groeien, zal 3mE samen met het college kijken wat er nodig is om met behoud van kwaliteit de groei op te vangen. Mocht de capaciteit worden verhoogd dan zal ook de fixus worden verhoogd, aldus Baller.