TU verwacht meer vrouwelijke hoogleraren

Het aantal vrouwelijke hoogleraren aan de TU zou de komende tijd flink moeten stijgen. De universiteit voorziet twaalf tot zestien benoemingen.

De TU heeft geld aangevraagd om meer vrouwelijke hoogleraren te kunnen benoemen. (Foto: Sam Rentmeester)

In een landelijke regeling van de vorige minister van Onderwijs, Bussemaker, konden universiteiten geld aanvragen voor benoemingen van vrouwelijke hoogleraren. Het gaat om de zogenoemde Westerdijkgelden, genoemd naar Johanna Westerdijk, de eerste vrouwelijke hoogleraar in Nederland. De TU Delft kon geld aanvragen voor zes benoemingen en heeft dat inmiddels gedaan.

Indien universiteiten hun deel niet volledig kunnen benutten, mogen andere universiteiten extra aanvragen indienen voor het overgebleven geld. De TU wil er naar verwachting nog twee extra aanvragen, aldus directeur Human Resources Ingrid Halewijn.

Bovendien, zo laat Halewijn weten, zullen er naar verwachting nog zes á acht extra benoemingen intern volgen. De financiering daarvan regelt de TU zelf. Uit cijfers van de universiteit blijkt dat het aandeel vrouwelijke hoogleraren tussen 2012 en 2016 bleef steken op 11 procent.