TU verwacht beurzen voor buitenlanders

De TU Delft krijgt mogelijk van de overheid beurzen om buitenlandse studenten op te leiden. Ondanks deze steun vindt het college van bestuur dat de overheid en het bedrijfsleven de TU onvoldoende steunen bij de werving van buitenlandse studenten.

br />
De TU wil studenten met een bachelor’s diploma in twee jaar opleiden tot Delfts ingenieur. De studenten krijgen de garantie om stage te kunnen lopen bij een Nederlands bedrijf. Voor deze nieuwe studiebeurzen is een aanvraag ingediend bij het ministerie van Onderwijs.

De nieuwe beurzen zouden volgen uit het Beurzen-Cum-Stageplan dat in de Herijkingsnota voor het buitenlands beleid is opgenomen. Het college van bestuur verwacht dat de TU een pilot-project op dit gebied mag uitvoeren, maar het ministerie kon dit nog niet bevestigen.

Het cvb vindt dat het in zijn poging om meer buitenlandse studenten te werven, niet voldoende ondersteund wordt door de overheid en het bedrijfsleven. Volgens rector Wakker wil de overheid wel, maar is de heersende bureaucratie op het ministerie van Economische Zaken het struikelblok.

Het college wil het aantal buitenlandse studenten niet vergroten om de dalende studentenaantallen te vergroten, maar omdat ,,het interessant is een internationale flavour te krijgen en de TU Delft met buitenlandse universiteiten te vergelijken”, aldus rector Wakker. Hij zei dit in de vergadering van de u-raadscommissie voor onderwijs en onderzoek (Urcoo).

Op dit moment heeft de TU Delft het grootste percentage buitenlandse studenten, 9 procent ten opzichte van 2,6 procent landelijk. In de toekomst zal meer gericht geworven worden in landen waarmee het Nederlandse bedrijfsleven banden heeft. Daarom wordt overlegd met de ondernemingsorganisatie VNO. Wakker hoopt vanuit het bedrijfsleven meer financiële ondersteuning te krijgen voor internationalisering. (S.H.)

Steven Hubeek

Steven Hubeek