TU uit de rode cijfers

Na twee jaren negatief te hebben afgesloten, eindigde de TU Delft in 2011 weer in de plus. Het positieve resultaat bedroeg 21,5 miljoen euro, blijkt uit het jaarverslag. Dat is 5,5 miljoen euro meer dan begroot.

De universiteit zegt het geld nodig te hebben om de eigen vermogenspositie te verbeteren, nu er minder geld uit Den Haag te verwachten valt. Tegenover die dalende baten staan stijgende lasten.

Veel TU-gebouwen kampen met achterstallig onderhoud. Die werkzaamheden zullen eens uitgevoerd en dus betaald moeten worden. Ook staat er al jaren een plan in de ijskast voor nieuwbouw op verschillende plaatsen op de campus. Ooit zal de noodzaak ontstaan om daar weer mee verder te gaan.

In het jaarverslag is te zien hoe de faculteiten en de instituten (samen) en de universiteitdienst het doen. De eerste groep had een negatief resultaat begroot van 8,9 miljoen euro in 2011, maar deed het beter, want ze gingen ‘slechts’ 6,5 miljoen in de min. De universiteitsdienst deed het ook beter dan begroot, met een positief resultaat van 11,3 miljoen euro, waar 6,9 miljoen euro was begroot.

Groei eruit

In totaal kwam er in 2011 545 miljoen euro binnen bij de TU. Het grootste deel daarvan, 343 miljoen euro komt van het Rijk. 143 miljoen euro is verdiend door werk uit te voeren voor derden. Net als vorig jaar laat de universiteit ook dit jaar weten dat de groei er wel uit is. De universiteit kan wel onderzoek doen in opdracht van een bedrijf, maar het personeel dat dat doet, staat bij de TU op de loonlijst. Veel meer opdrachten dan in 2011 kunnen Delftse onderzoekers simpelweg niet aan.

Overigens houdt de universiteit voor 2012 sowieso rekening met afnemende inkomsten uit werk in opdracht van derden, door de overheidsbezuinigingen en door de economische malaise. De TU verwacht dit jaar maar 134,7 miljoen euro binnen te halen op deze post.

Gastdocenten

In plaats van meer mensen aan te nemen, moet de universiteit banen schrappen. Eind 2011 had de TU 4491 voltijdsbanen (fte). Een jaar eerder was dat nog 104 fte meer. Meer dan de helft van dat aantal (55 fte) waren functies voor wetenschappelijk personeel.

Niet heel verwonderlijk dus, dat het de universiteit moeite blijft houden flink te snoeien in de tijdelijke inhuur van extern personeel (vaak gastdocenten). Gaf de TU daar in 2010 45,1 miljoen euro aan uit, in 2011 was dat 45,9 miljoen euro. En dat terwijl de ondernemingsraad al jaren hamert op het snoeien in die kosten en de TU dat ook van plan is. De universiteit schrijft in haar jaarverslag dat dit punt haar grote aandacht zal blijven krijgen.

De bovengenoemde 45,9 miljoen euro is onderdeel van de totale personele lasten, die op 354 miljoen euro zijn uitgekomen in 2011. Dat is 4 miljoen euro minder dan in 2010. Voor 2012 houdt de universiteit rekening met een kleine stijging van de personeelslasten naar 354,5 miljoen euro.

Declaraties

De bezoldiging van de drie leden van het college van bestuur staan net als ieder jaar ook in het jaarverslag. Collegevoorzitter Dirk Jan van den Berg ontving 186 duizend euro plus 45 duizend euro pensioenbijdrage. Rector magnificus Karel Luyben ontving 178 duizend euro plus 28 duizend euro pensioenbijdrage. Collegelid Paul Rullmann kreeg 181 duizend euro plus 30 duizend euro.

Na alle commotie rondom declaraties op de TU Delft staan in het jaarverslag 2011 voor het eerst de declaraties van de collegeleden. Karel Luyben declareerde niets en Dirk Jan van den Berg hield het bij 147, 75 euro representatiekosten. Paul Rullmann declareerde  1554,30 euro representatiekosten en 252,70 euro reiskosten binnenland.

Overigens is dit niet alles. De universiteit maakt ook kosten ten behoeve van de collegeleden die ze niet eerst zelf hebben voorgeschoten. Bij Van den Berg ging het om ruim 21 duizend euro, bij Luyben om een kleine 10 duizend euro en bij Rullmann om 9,5 duizend euro, Die bedragen publiceerde de TU al in januari op haar website.