TU tweede op eigen biotech competitie

Scholieren uit Heerenveen wonnen gisteren met hulp van Universiteit Utrecht de tiende Imagine Scholierencompetitie met hun profielwerkstuk ‘Think out of the bottle’. Een van de drie TU-teams werd tweede.

De Imagine scholierencompetitie is een initiatief van de afdeling biotechnologie van TNW. De Stichting Imagine Life Sciences brengt middelbare scholieren uit bovenbouw havo/vwo  samen met onderzoekers om wetenschappelijke ideeën om te zetten in business cases voor ontwikkelingslanden. Gisteren, bij de tiende editie van de ideële wedstrijd, streden zes finalisten op het podium van een Europees biotechnologiecongres in Den Haag om de hoofdprijs: de reis naar een ontwikkelingsland.

De jury koos voor de inzending Think out of the Bottle van Imke Smits, Emmy Hartog en Lulu Chao van het OSG Sevenwolden in Heereveen. Ze willen mensen in India afvalwater laten zuiveren door middel van magnetische colloïden – een vinding van Albert Philipse en Roel Baars van de Universiteit Utrecht.

“Een erg sterke presentatie”, vond de jury die ook de live demonstratie kon waarderen. Verder stelden ze er prijs op dat er geld mee verdiend kon worden. Net als het huidige kabinet vindt ook de jury dat ontwikkelingshulp pas duurzaam is wanneer de hulp zakelijk rendeert. “Anders heeft het geen toekomst.”

De tweede plaats was voor het project Based on Waste van scholieren uit Barneveld in samenwerking met prof.dr. Peter Verhaert en dr.ir. Beckley Kungah Nfor die jodiumhoudende paddenstoelen willen kweken in Tanzania om het heersende jodiumtekort het hoofd te bieden.

Andere TU-teams onder de finalisten waren Centaqua (een waterfiltersysteem voor huishoudens in Zuid-Afrika) onder begeleiding van prof. Luuk Rietveld en dr.ir. Doris van Halem (CiTG) en Disinfecting Soap (zeep uit plantaardig afval voor een ziekenhuis in Bhutan) met inbreng van dr. Frank Hollmann en Remco van Oosten (TNW).

Bekende hoogtepunten uit voorgaande jaren waren biodiesel uit algen (2004), pectine uit sinaasappelschillen (2009) en zelfhelend beton voor irrigatiekanalen (2012).