TU trekt zich terug uit project warmtebedrijf

Plannen voor stadsverwarming met restwarmte van de industrie gaan vrijwel zeker niet door. De gemeente heeft zich teruggetrokken; de TU Delft volgt dat voorbeeld.

De warmtekrachtcentrale van de TU zou een tussenstation worden tussen de afvalwaterzuiveringsinstallatie (AWZI) en TU Noord, een van de wijken die stadsverwarming zou krijgen. De AWZI zou restwarmte leveren die via het leidingensysteem van de TU naar de nieuwe woongebouwen in TU Noord getransporteerd zou worden.

De gemeente Delft hoopte met deze vorm van stadsverwarming de CO2-uitstoot in de stad te beperken. Het project blijkt echter financieel onhaalbaar, zo hoorde de gemeenteraad vorige week. De leidingen zouden helemaal vanuit de Harnaschpolder, onder de Schie door, naar de TU aangelegd moeten worden. De gemeente wil nu op een andere manier de CO2-uitstoot beperken. Ze trekt zich terug uit het ‘warmtebedrijf’, waarmee de regie voor dit project nu bij Eneco komt te liggen.

Dat is voor de universiteit reden om ook uit het project te stappen, vertelt Wil van Rijsbergen van de TU-warmtekrachtcentrale. “De basis wordt nu commercieel. Wij zouden niet investeren en kunnen dat ook niet. Wij willen meedoen om de CO2-reductie. Dat was een leuk speerpunt voor de TU geweest.”

Het afblazen van stadsverwarming is een domper voor studentenhuisvester Duwo, die in TU Noord bouwt aan studentenwoningen. Die moeten nu op een andere manier worden verwarmd. Duwo was niet bereikbaar voor commentaar.

De optie van stadsverwarming met restwarmte is overigens niet helemaal van de baan. De mogelijkheid voor een stapsgewijze invoering is nog open. De TU wil volgens Van Rijsbergen echter pas weer meedoen aan zo’n project als de gemeente ook weer instapt.