TU tevreden over mooc’s

Er zijn drieduizend deelnemers geslaagd voor een gratis online cursus van de TU Delft over zonne-energie. De universiteit is erg tevreden over de deelname aan de zogeheten mooc’s.

Wereldwijd begonnen vijftigduizend geïnteresseerden aan de cursus over zonne-energie. Na een paar weken bleven er nog zo’n tienduizend over, waarvan er uiteindelijk drieduizend tentamen deden. Vrijwel iedereen behaalde het certificaat.

“Drieduizend deelnemers die geslaagd zijn, terwijl op de campus jaarlijks vijftig studenten slagen voor het vak: dat betekent dat we zestig jaar onderwijs in het vak solar energy in één keer gerealiseerd hebben,” zegt docent Arno Smets in het persbericht.

Ook voor een introductiecursus waterbeheer was veel belangstelling. Bijna 25 duizend mensen schreven zich in. Maar er vielen veel meer deelnemers af. Uiteindelijk deden er 1200 tentamen en daarvan slaagden er 550.

Het waren de eerste twee mooc’s van de TU . Mooc’s staat voor massive open online courses. Het idee is dat iedereen via het internet gratis lessen kan volgen en online tentamen kan doen.

Of mooc’s de toekomst hebben, is de vraag. Een pionier van het eerste uur is er onlangs weer mee opgehouden, omdat hij er naar eigen zeggen niet genoeg geld mee kon verdienen.