TU test schaatspakken

TU-medewerkers dr.ir. Leo Veldhuis en ir. Nando Timmer (Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek) waren afgelopen jaar betrokken bij windtunneltests van nieuwe Nederlandse schaatspakken.

Schaatspakken

De metingen vonden plaats bij de DNW-faciliteit in Emmeloord in opdracht van schaatsbond KNSB. De vraag was of nieuwe pakken beter waren dan de huidige Nike SwiftSkins. Over het resultaat van de tests mag Timmer niks zeggen. “De KNSB heeft het contract met Nike is beëindigd. Verder zeg ik niks.”

KNSB-directeur Arie Koops KNSB kan ook niet veel zeggen. “We hebben afgesproken om tot 2014 niets prijs te geven om ons concurrentievoordeel niet in gevaar te brengen.” Dat de firma Sportconfex uit Assen de fabrikant is, mogen we wel weten. Maar hoeveel beter de pakken zijn dan die van Nike blijft onbekend. Overigens ook voor de wetenschappers. Koops: “Om zeker te weten heb je een reeks aan metingen nodig. Daar zijn we nu mee bezig, net als met kleine aanpassingen. Wel zien we een trend die bemoedigend is.”

In de schaatssport gaat het om kleine verschillen. Een tijdswinst van een honderdste seconde kan beslissend zijn. Vanaf 1 januari 2009 rijden de Nederlandse schaatsers als enige in de nieuwste Sportconfex-pakken.

Each month TU Delft regularly cautions hundreds of people for distributing illegal films via the university’s network. One in ten of these people do not cease and desist and are therefore denied access to the network for one week. SURF-IBO, a club for information protection in higher education, recently launched a safety campaign called ‘Cybersave Yourself’ via SURFnet, the Internet provider for higher education. The campaign aims to raise awareness among teachers, staff and students about securing information, computers and networks. People are regarded as the weakest link in protecting information. “People do pay attention, but not enough,” says chairman Moens. “Virtual stuff is regularly lost: files, information that hasn’t been properly saved. You must always make back-ups.” The TU also has great problems with phising mails, which ask for your user name and password. “If you answer these mails, you lose your identity,” Moens warns. “You must always protect your password.”

Schaatspakken

In de schaatssport gaat het om kleine verschillen. Een tijdswinst van een honderdste seconde kan beslissend zijn. Vanaf 1 januari 2010 rijden de Nederlandse schaatsers als enige in de nieuwste Sportconfex-pakken.