TU-studenten in tweede Techrede: zo versnel je verandering

Studenten van de 4TU-federatie zullen donderdag 16 september voor de tweede keer de Techrede uitspreken, de technologische variant op de troonrede. “We kunnen invloed hebben.”

TU-student Noa Ommering tijdens de Techrede van vorig jaar. (Still: YouTube-registratie)

Vorig jaar deden de studenten in de Techrede een oproep aan politiek en bedrijfsleven om technologische innovaties hoog op de agenda te zetten. Onder andere TU Delft-student Noa Ommering (technische bestuurskunde) vertelde dat technologie in staat is de transities te versnellen die nodig zijn voor een duurzame, veilige en veerkrachtige samenleving: in voedsel en landbouw, energie, circulaire economie, digitale veiligheid en gezondheidszorg.

Vervolg

Die oproep krijgt een vervolg tijdens de komende Techrede. Daarin zullen de studenten het vergezicht schetsen waarmee Nederland de beoogde versnelling daadwerkelijk in gang kan zetten. Ofwel: hoe technologie de diverse veranderingen kan aanjagen, welke partijen daarvoor nodig zijn en welke belemmerende factoren nog uit de weg moeten worden geruimd.

‘Onze manier van denken is fundamenteel anders’

De studenten deden deze inzichten afgelopen jaar op tijdens hun zogenoemde transitietour langs overheden, bedrijfsleven, wetenschap en maatschappelijke belanghebbenden. Hun gesprekspartners waren niet de minsten, vertelt CoSEM-student Merel Oldenburg, die het Delftse Techrede-stokje overneemt van Noa Ommering. “Op dat punt hebben we veel te danken aan de enorme steun van de colleges van bestuur van de universiteiten. Ik stond ervan te kijken welke deuren allemaal open zwaaiden voor ons. We zitten met de top van de Nederlandse politiek en bedrijfsleven aan tafel. Dat geeft aan dat het écht kan, dat we als studenten echt invloed kunnen hebben. Onze manier van denken is fundamenteel anders: wij willen het niet 1% beter, maar vinden dat het minstens 50% beter moet. Onze gesprekspartners zijn geïnteresseerd in die visie, merk ik.”

Concrete plannen

De Techrede-studenten, die zich inmiddels de Aanjagers van Technologie noemen (en die Delftse versterking zoeken), maken donderdag ook bekend welke concrete stappen ze komend jaar gaan zetten om de beoogde structurele veranderingen te versnellen. Oldenburg wil op voorhand geen details kwijt over wat er rond ‘haar’ thema, energie, gaat gebeuren, maar beaamt dat het “iets met waterstof” is. Wie meer details wil weten: de Techrede is donderdag online te volgen.

Marieke Enter / Nieuwsredacteur