TU-studenten op crash course

Studenten van het vak forensic engineering konden vandaag bij Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek een geënsceneerd ongeval onderzoeken. Over twee weken moeten ze een rapport inleveren over de meest waarschijnlijke oorzaak.

Het is de eerste keer dat het vak air crash investigation op deze manier in Europa gegeven wordt, vertelt ir. Joris Melkert. Hij geeft het vak samen met ir. Michiel Schuurman die daarnaast werkzaam is bij de onderzoeksraad voor veiligheid. In Amerika worden studenten al langer getest aan de hand van in scene gezette ongevalsplaatsen.

In het grasveld naast het L&R-onderwijsgebouw Fellowship staat een zweefvliegtuig dat nog intact lijkt en liggen brokstukken van een ultralight vliegtuig. Her en der liggen kabels in het gras en iets verderop zit ook een ooggetuige.

Studenten werken in groepjes van acht. Ze krijgen een uur de tijd om hun gegevens te verzamelen. “Velen maken foto’s, er was er zelfs een met een camera op z’n helm”, meldt Melkert. Anderen zetten vlaggetjes in het veld om de plaats van vondsten te markeren.

Het ongeval is gebaseerd op de veldervaring die Schuurman als lid van de onderzoeksraad heeft opgedaan. Meer kan Melkert niet over de oorzaak en de enscenering vrijgeven. “Want ook studenten lezen Delta.”