TU-studenten helpen vluchtelingen integreren

Delftse studenten, verenigd onder de noemer Engineers for Refugees, zijn bezig een programma op te zetten voor de integratie van vluchtelingen. Dat doen ze samen met de TU en Vluchtelingenwerk Nederland. Studenten kunnen zich aanmelden als buddy.

Het programma zal bestaan uit een verkorte integratiecursus van 36 weken (in plaats van anderhalf jaar) voor vluchtelingen die een status hebben gekregen. Zij komen drie à vier dagen per week naar de TU, waar ze standaard-cursussen taal, ‘onderwijs Nederlandse arbeidsmarkt’ en ‘kennismaking Nederlandse samenleving’ krijgen van NL Training. De TU stelt daarvoor ruimte en ict-middelen ter beschikking.

Daarnaast krijgen de vluchtelingen ‘plusmodules’, geregeld door de studenten. Zo’n plusmodule kan bijvoorbeeld een praatje zijn van een YES!Delft-ondernemer of een cursus fietsen. Volgens student electrical engineering Ide Swager van Engineers for Refugees zijn alle ideeën welkom.

Hij zoekt ook naar studenten die buddy willen zijn. Dat kost ongeveer drie uur per week voor de duur van 36 weken. Of een deel daarvan, dat hangt af van waartoe geïnteresseerde studenten bereid blijken. “Maar 36 weken is optimaal”, denkt Swager. “Dan kunnen mensen elkaar echt leren kennen.” Doel van het buddy-programma is voornamelijk om de taal te oefenen. Maar het zou volgens Swager ook leuk zijn als studenten hun vluchteling bijvoorbeeld meenemen naar een huisetentje.

Vluchtelingenwerk Nederland selecteert voor het project de studenten en de vluchtelingen, in eerste instantie voor een pilot met vijftien vluchtelingen. De buddies krijgen een cursus, die hen leert wat hun nieuwe functie inhoudt en hoe zij om kunnen gaan met eventuele heftige verhalen. De vluchtelingen moeten minimaal de middelbare school hebben afgerond, een technische interesse hebben en tussen de 18 en 25 jaar oud zijn.

Volgens Swager is de toegevoegde waarde van het programma dat statushouders sneller dan gebruikelijk de integratiecursus kunnen doorlopen en daardoor sneller werk kunnen zoeken. Verder denkt hij de interactie met studenten en de academische omgeving grote plussen zijn. Deelname is geen toelating tot de TU.

De studenten die aan de wieg staan van Engineers for Refugees, onder wie Swager, begonnen in oktober 2015 na te denken over wat zij zouden kunnen doen voor vluchtelingen. “We wilden iets positiefs betekenen vanuit de kracht van de TU. Zo kwamen we op educatie en integratie”, vertelt hij. Als de pilot slaagt, is het streven begin 2017 een nieuwe en eventueel grotere lichting vluchtelingen naar de TU te laten komen voor deelname aan het integratieprogramma.