TU-studenten in China voorlopig niet terug naar Delft

Het coronavirus houdt een nog onbekend aantal studenten en medewerkers van de TU Delft vast in China. Delta sprak met twee van hen. “Het is onzeker wanneer ik terugvlieg.”

Er vertrekken voorlopig geen vluchten vanaf Wuhan Tianhe International Airport. (Foto: Vera Tikhonova)

Met meer dan 350 sterfgevallen en ruim 14.500 besmettingen in en rondom de Chinese miljoenenstad Wuhan, houdt het coronavirus de wereld in zijn greep. Nederland evacueerde inmiddels vijftien Nederlanders en twee Chinese partners vanuit China. Voor zover bekend is geen van de reizigers ziek, wel verblijven ze de komende twee weken in quarantaine.

Vluchten geschrapt
Minder fortuinlijk zijn masterstudent Liyao Zhang (geomatics) en postdoc Dongliang Peng (geoinformation technology & governance). Zij zijn twee van een nog onbekend aantal Delftse studenten en medewerkers dat zich in Chinese risicogebieden bevindt. Zhang verblijft sinds 18 januari bij familie in Chengdu, de hoofdstad van de provincie Sichuan, en zou 10 februari terugvliegen naar Nederland. Maar, nu KLM en andere grote maatschappijen hun vluchten hebben opgeschort tot eind februari, is de kans klein dat Zhang die dag daadwerkelijk terugvliegt. Grote zorgen maakt ze zich nog niet. “Ik ben druk bezig met mijn scriptie, dus het enige vervelende is dat ik geen één-op-één afspraken met mijn supervisors kan maken. Gelukkig is ons e-mailcontact prima.”

Postdoc Peng is momenteel in Changsha, een stad op 300 kilometer afstand van Wuhan. Ook hij ervaart niet direct grote problemen. “Het is onzeker of mijn vliegtuig op 15 februari vertrekt. Tot die tijd werk ik vanuit China aan mijn onderzoek. Het enige vervelende is dat de werkomstandigheden hier minder zijn dan op kantoor. Zo is mijn laptop minder krachtig dan de desktop op de TU.”

‘Overheidsmedewerkers gaan langs de deuren om onze lichaamstemperatuur te meten’

Bang voor besmetting met het coronavirus zijn Zhang en Peng niet. “Ik heb een aantal maskers gekocht, maar maak me geen zorgen”, aldus Peng. Ook Zhang reageert gelaten. “In Chengdu worden maatregelen genomen om besmetting tegen te gaan. Zo is de vakantieperiode verlengd, dragen mensen maskers, gaan overheidsmedewerkers langs de deuren om de lichaamstemperatuur van inwoners te meten en te vragen naar eventuele reisplannen.”

Desondanks wil Zhang bij terugkomst in Delft twee weken in quarantaine. “De incubatietijd van het coronavirus is gemiddeld tussen de tien en veertien dagen. Twee weken binnen blijven moet lukken. Mijn huisgenoten kunnen helpen en ik kan online eten bestellen.”

Onduidelijk
De TU Delft zelf, die de meeste Chinese studenten van Nederland heeft, laat via een persvoorlichter weten dat onbekend is hoeveel studenten en medewerkers nu in risicogebieden zijn. “Dat wordt momenteel onderzocht. Studenten en medewerkers gaan niet altijd met medeweten van de TU naar het buitenland.”

Ook op de vraag hoeveel nieuwe Chinese studenten de universiteit komend semester verwacht, kan de woordvoerder geen antwoord geven. Het nieuwe semester begint volgende week. “We wijzen nieuwe studenten op ons document met antwoord op veelgestelde vragen. Ook nemen we vanaf deze week voorzorgsmaatregelen op de hele campus. Zo wordt overal extra schoongemaakt.”

Ongerust
Op de campus beleefde masterstudent electrical engineering Xiaoyao Luo een tumultueuze periode. Zijn ouders wonen in een kleine stad vlakbij Wuhan en reisden onlangs af naar zijn grootouders in Wuhan. “Om eerlijk te zijn, maakten ze zich in eerste instantie niet zo druk om het virus. Nieuws werd vooral verspreid via de app Weibo (een soort Twitter), een app die mijn ouders niet gebruiken. Pas toen de regering aankondigde dat Wuhan afgesloten zou worden, hadden ze door hoe serieus het was.”

Luo, die op dat moment middenin de tentamenperiode zat, werd ongerust en kon zich slecht concentreren. “Ik deed niks anders dan continu mijn nieuwsfeed verversen. Ik wilde alles weten over het virus. Niet slim, want het meeste nieuws was negatief, waardoor ik alleen maar ongeruster werd.” Geen van Luo’s familieleden of vrienden in en rondom Wuhan zijn vooralsnog besmet. “Ik ben iets meer op mijn gemak nu ik weet dat werk in de provincie Hubei niet eerder mag worden hervat dan op 13 februari om middernacht. Tot die tijd is de vakantie van mijn ouders verlengd en doet de regering er alles aan om verdere besmetting te voorkomen.”

Code rood
Vanwege de strenge maatregelen die China nam om verdere verspreiding van het virus te voorkomen, kondigde het ministerie van Buitenlandse Zaken donderdag code rood af voor reizen naar Wuhan en de provincie Hubei. Voor de rest van China geldt code oranje: reis daar alleen naartoe “als dit noodzakelijk is”.

Drie hogescholen hebben inmiddels een uitreisverbod ingesteld: Hogeschool Rotterdam, Avans Hogeschool en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen geven geen toestemming meer voor studiereizen naar en stages in China. De TU raadt studenten en medewerkers af naar China te reizen, maar legt geen verbod op. De universiteit raadt aan het actuele reisadvies in de gaten te houden.

• De veelgestelde vragen, met onder andere informatie over voorzorgsmaatregelen en actueel reisadvies, zijn beschikbaar via intranet of TU News.
Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl