TU student wint brugcompetitie

Het ontwerp SYMBIO van bouwkunde student Rafail Gkaidatzis verbindt soepel de polder van Midden Delfland met het sciencepark Technopolis.

Bij de presentatie van het winnende ontwerp bij Land Art Delft op 3 december kende de jury namens het Recreatieschap Midden-Delfland de prijs van 1200 euro aan bouwkunde-afstudeerder ir. Rafail Gkaidatzis (27).

De opdracht was een loop/fietsbrug te ontwerpen over de Karitaatmolensloot, aan de overkant van de A13 (vanuit de TU gezien). De brug verbindt het sciencepark Technopolis met de polder van Midden-Delfland.

De jury vond dat het ontwerp van Gkaidatzis goed slaagde in het verbinden van die twee werelden ‘dankzij de mooie asymmetrische, organische vorm en de toegepaste materialen.’

De verschillende werelden aan weerszijden van de sloot inspireerden Gkaidatzis. De natuur van de polder verbeeldde hij in het rode stalen frame met afgeronde hoeken en organische vormen. De kennis en innovatie van het sciencepark liet hij terugkomen in het composietdek van de brug, met ingebouwde zitbankjes aan weerszijden.

Het is een brug met een boodschap: de kennis en innovatie (het dek) wordt ondersteund door de natuur (het frame). Alleen in symbiose, een duurzame samenlevingsvorm, kunnen beide zich goed ontwikkelen. Dat schrijft de architect in zijn toelichting.

compensatie

Of de brug daadwerkelijk gebouwd gaat worden, is nog niet zeker. Stephan Brandligt, wethouder van de gemeente Delft en bestuurslid van het Recreatieschap Midden-Delfland: “Het is onze intentie om de brug te bouwen. We moeten nog wel een aantal zaken rond krijgen, zoals de financiering en de aanleg van het fietspad over Technopolis. Maar de betrokken partijen zijn enthousiast, dus ik ga ervoor.”

De brug wordt voor een flink deel gefinancierd door de provincie Zuid-Holland vanuit het 40 miljoen euro grote programma Integrale Ontwikkeling tussen Delft en Schiedam. Het IODS programma is een soort compensatieregeling voor de aanleg van de A4 tussen Delft en Schiedam.