TU stopt drie miljoen in chemiebedrijf

De raad van toezicht en ondernemingsraad van de TU Delft zijn akkoord met TU-participatie in het chemische bedrijf Avantium.De ondernemingsraad heeft gisteren een positief advies gegeven over de aankoop van Avantium-aandelen door de TU.

Ir. B. van Zomeren van Demokratisch beleid motiveerde het positieve advies in de ondernemingsraadsvergadering door te stellen dat het risico dat de TU loopt klein is en dat er een breed draagvlak is voor de onderzoeksrichting van het bedrijf bij de faculteit Technische natuurwetenschappen.

De ondernemingsraad plaatste ook enkele kanttekeningen. Hij wil dat er geen precedentwerking van zijn besluit uitgaat en dat de aankoop van aandelen in een ander bedrijf opnieuw beoordeeld wordt. Met name Abvakabo vond dat belangenverstrengeling moet worden voorkomen: kijk goed uit dat mensen die nu op de TU positief adviseren over deelname in het bedrijf straks bij dit bedrijf veel geld gaan verdienen.

De raad van toezicht is inmiddels ook akkoord gegaan met de Delftse deelname aan Avantium. Eind februari wordt het contract getekend, meldt collegevoorzitter De Voogd. De directeur van het nieuwe bedrijf wordt Ian Maxwell van het Shell research and technology centre Amsterdam.

Het ministerie van Economische zaken is zeer geïnteresseerd in de opzet van het nieuwe chemische bedrijf. Als het bedrijf met een goed plan komt, wil ook EZ er miljoenen in investeren, stelt een persvoorlichter van EZ.

De bedrijven die in elk geval gaan deelnemen zijn Shell, enkele venture capital-verschaffers en een softwarebedrijf uit Boston, meldt het Chemisch Weekblad. DSM heeft besloten om niet mee te doen, omdat dit bedrijf al een samenwerking heeft met een soortgelijk bedrijf: Cambridge Combinatorial.

De ondernemingsraad heeft gisteren een positief advies gegeven over de aankoop van Avantium-aandelen door de TU. Avantium wordt een chemisch bedrijf dat met robots nieuwe katalysatoren wil produceren en screenen en scheidingsprocessen wil optimaliseren. De TU Delft koopt voor drie miljoen gulden aandelen in dit bedrijf en krijgt daar onderzoeksopdrachten voor terug. De komende drie jaar zou dat om minimaal twee miljoen gulden moeten gaan.