TU stapt over op windenergie

De TU stapt in januari 2017 over op windenergie. Die moet in zeventig procent van de totale stroombehoefte op de campus gaan voorzien.

De windenergie komt van windpark Eneco Luchterduinen voor de kust van Noordwijk. Vandaag ondertekenen de TU en Eneco het contract. De universiteit wil met deze stap de campus verder verduurzamen. Zij rekent voor dat ze hiermee haar CO2-uitstoot verlaagt met zestig procent.

In een persbericht zegt de TU dat zij er bij de aanbesteding van de stroominkoop voor heeft gekozen om ‘100% windenergie in te kopen’. “Windenergie afkomstig van een zestal windmolens van windpark Eneco Luchterduinen voor de Nederlandse kust, kwam uit de bus als de beste keuze.”

De TU Delft verbruikt jaarlijks ongeveer 54 miljoen kWh, wat vergelijkbaar is met vijftienduizend huishoudens. De windenergie kan vanaf januari 2017 in zeventig procent van die behoefte voorzien. Daarnaast blijft de universiteit gebruik maken van de eigen warmtekrachtcentrale en de energie van de zonnepanelen op TU-daken.