TU schrapt fixus bouwkunde en werktuigbouwkunde

Het college van bestuur van de TU Delft wil de numeri fixi voor bouwkunde en werktuigbouwkunde afschaffen met ingang van het collegejaar 2015-2016.

Om zoveel mogelijk aan de maatschappelijke vraag naar ingenieurs te kunnen voldoen wil de universiteit het aantal numeri fixi de komende jaren zo laag mogelijk houden. Als toch een numerus fixus nodig is, moet dat voor zo kort mogelijke termijn zijn en moet de toelatingsgrens zo hoog mogelijk blijven, aldus het college van bestuur (cvb).

Daarom heeft het cvb een aantal voorlopige besluiten genomen:

• Afschaffen van de numeri fixi voor bouwkunde en werktuigbouwkunde met ingang van collegejaar 2015-2016

• De toelatingsgrens voor luchtvaart- en ruimtevaarttechniek vooralsnog op 500 houden

• De toelatingsgrens voor industrieel ontwerpen voor 2015-2016 vooralsnog op 330 houden

• De numerus fixus voor klinische technologie (nu 100) voorlopig handhaven

De studentenraad (sr) buigt zich nog over een advies en was voor de zomervakantie nog vrij negatief. Toen waarschuwde de raad voor problemen door een verwachte hoge instroom bij maritieme techniek, civiele techniek en technische aardwetenschappen. Het college meldde later echter dat er extra middelen waren om docenten aan te trekken en dat er inmiddels extra ruimte is geregeld. De sr beraadt zich nog over de vraag of dat voldoende is.

Desgevraagd zegt sr-voorzitter Chiem Ringers positief te zijn over afschaffing van de fixus voor bouwkunde, waar de instroom al jaren onder de fixus (450) ligt. Over werktuigbouwkunde is hij wat gereserveerder, kijkend naar de capaciteit van de gehele faculteit 3mE. “Je ziet studenten uitwijken naar maritieme techniek en er komt een nieuwe opleiding bij waar veel belangstelling voor is: klinische technologie. Voor die studie zou je in de loop der jaren meer studenten willen toelaten.”

Ringers zegt de fixus bij luchtvaart- en ruimtevaarttechniek te begrijpen. “Die opleiding heeft een goede kwaliteit en door het internationale aspect snap ik dat de TU wil selecteren.” De fixus lag in het begin op 440, maar werd uitgebreid naar 500.

De instroom bij industrieel ontwerpen schommelt rond de fixus van 330 studenten. Nu er een flinke reorganisatie bij die faculteit is, vindt Ringers het goed om een rem op de instroom te houden. “Het is goed om te laten zien dat de kwaliteit van het onderwijs voorop blijft staan, maar na één of twee jaar zou je de fixus er weer af moeten halen.”