TU rouwt om studente en medewerker

Een medewerker en een studente van de TU Delft zijn omgekomen bij de vliegtuigramp op 17 juli in Oekraïne. De universiteit reageert met verslagenheid.

Wim Bakker zat met zijn vrouw Annet de Jong aan boord van vlucht MH17 op weg naar Kuala Lumpur, toen deze werd neergeschoten. Hij was sinds kort afdelingssecretaris bij de afdeling maritime and transport technology van 3mE. Die faculteit omschrijft Bakker als ‘een zeer gewaardeerde collega, met een warme en aimabele persoonlijkheid’.

Bakker werd in Indonesië geboren en groeide er op. Hij studeerde biochemie aan de VU in Amsterdam. In 1980 ging hij naar Mozambique om in de havenstad Beira scheikundeles te geven aan een MTS/HTS. Daarna werkte hij onder meer voor het Koninklijk Instituut van Ingenieurs (KIVI), KPMG Rotterdam, het Nederlandse Rode Kruis en het Nederlands Instituut voor Meerpartijendemocratie in Den Haag.

Het college van bestuur schrijft over Wim Bakker ‘diep onder de indruk [te zijn] van de snelheid en de betrokkenheid  waarmee hij zich in de wereld van de TU Delft heeft ingewerkt. Het is intens verdrietig dat ook de echtgenote van Wim bij de ramp is omgekomen. Wij wensen de kinderen en de andere nabestaanden zeer veel sterkte toe bij de verwerking van dit grote verlies.” Wim Bakker en Annet de Jong laten een dochter en twee zonen achter.

De universiteit verliest naast Wim Bakker ook studente Fatima Dyczynski. Het cvb schrijft over haar: “Voor Fatima, masterstudente aan de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, leek vrijwel niets onmogelijk. Haar nimmer aflatende energie die een sprankelende inspiratie is geweest voor haar collega-studenten en voor ons zullen wij buitengewoon missen. Wij wensen haar ouders, familie, vrienden en collega’s heel veel sterkte toe met dit vreselijke verlies.”

Ook op de faculteit L&R is de schok groot. Volgens hoogleraar Eberhard Gill had Dyszynski veel ideeën en zag ze ‘oneindige mogelijkheden voor vernieuwing op alle niveaus van wetenschap, ondernemen, ICT en ruimtevaarttechnologie’. “Het is niet te bevatten dat we zo’n gedreven, ambitieuze en enthousiaste jonge vrouw als Fatima op zo’n jonge leeftijd moeten missen.”

Dyszynski haalde in januari 2014 haar bachelorsgraad bij de opleiding luchtvaart- en ruimtevaarttechniek. Ze was pas net begonnen aan de master space engineering. Naast haar studie had de studente samen met een partner een bedrijf opgericht.

Op de twee betrokken faculteiten liggen condoleanceregisters.