TU publiceert weer meer

Alle TU-onderzoekers samen maakten vorig jaar 4414 wetenschappelijke publicaties, tien procent meer dan in 1998.De groei in het aantal wetenschappelijke publicaties was de afgelopen jaren flink, ten opzichte van 1996 is er zelfs een toename van bijna 45 procent.

br />
Het aantal vakpublicaties nam ook toe. Het publiceren van abstracts is echter minder populair geworden bij TU-wetenschappers. Het aantal daalde van 1420 in 1998 naar 635 in 1999, ook ver onder het aantal van 1996 toen er 1420 abstracts van de TU de wereld over gingen.

Door de stijging van het aantal publicaties krijgen faculteiten minder geld per publicatie. De totale pot geld voor onderzoek wordt namelijk niet groter. Wel kan het marktaandeel van de verschillende faculteiten verschuiven als de toename bij de ene faculteit minder is dan bij de andere.

De faculteit Technische Natuurwetenschappen neemt bijna een kwart van het aantal wetenschappelijke publicaties van de TU voor zijn rekening, 1050 in totaal. Civiele Techniek en Geowetenschappen en Informatietechnologie en Systemen volgen met respectievelijk 871 en 855 wetenschappelijke publicaties.

Dit blijkt uit het wetenschappelijk jaarverslag over 1999 van de TU Delft.

Het aantal promoties aan de TU daalde vorig jaar ruim dertien procent, van 207 in 1998 naar 183 in 1999. Het aantal octrooien nam juist toe, van 12 naar 21, waarvan een flink deel niet door de TU zelf werd aangevraagd.

Dit blijkt uit het wetenschappelijk jaarverslag over 1999 van de TU Delft.