Wetenschap

TU-project maakt testen mondkapjes mogelijk

De coronapandemie leidt tot grote tekorten aan beschermingsmateriaal, met name mondkapjes. Studenten en onderzoekers werken aan uitbreiding van testmogelijkheden.

(Still uit TU Delft TV video)

Het team hanteert een dubbele benadering voor het testen, zegt projectleider dr.ir. Stefan Lampaert (faculteit 3mE). Niet alleen ontwerpen en bouwen ze testopstellingen, ze testen ook mondkapjes op aanvraag van ziekenhuizen of andere gezondheidsinstellingen. “We zijn geen geaccrediteerd testcentrum, dus we kunnen maskers niet goedkeuren. Maar we kunnen ze wel afkeuren.” De resultaten voor verschillende mondkapjes publiceert het team op zijn website.

Maskers worden aan vier verschillende tests onderworpen:

• meting van de doorlaatbaarheid voor het ademen
  • opbouw van CO2 in het masker tijdens gebruik
  • penetratietest van deeltjes door het filter
  • aansluiting op het gezicht tijdens beweging

De testapparatuur is zo eenvoudig mogelijk gehouden zodat anderen hun eigen testfaciliteit kunnen bouwen. Alle ontwerpspecificaties zullen open-access gepubliceerd worden.

Voor meer informatie en contact: projectmask.nl

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl