TU plant olifantsgras voor alternatieve energiewinning

Vanaf vorige week donderdag groeit er olifantsgras op een stuk plantsoen achter het benzinestation aan de Drebbelweg. De sectie energievoorziening van de faculteit Werktuigbouwkunde gaat hiermee proeven doen.

br />
Het gras in de TU-wijk dient voor vergassingsproeven die de sectie sinds enige tijd uitvoert. Het gewas wordt gebruikt als zogenaamde biomassa bij het opwekken van electriciteit en warmte. Dergelijke proeven worden gedaan om een meer milieuvriendelijke techniek van energieproductie te ontwikkelen.

De overheid heeft zich geïnteresseerd getoond in nieuwe methodes van energiewinning. Waar vroeger vooral steenkool gebruikt werd bij energiewinning, moet in de toekomst ook biomassa als grondstof dienen. De derde Energienota van 1996 spreekt van een percentage van tien procent duurzaam opgewekte energie. ,,Hiervan moet ongeveer de helft met biomassa worden opgewekt”, aldus J. Andries, vanuit Werktuigbouw betrokken bij de aanleg van het veld. ,,Dit kan bestaan uit afvalhout of stro, maar ook speciaal gekweekte gewassen als olifantsgras. Biomassa is zo geschikt, omdat de CO2-kringloop gesloten wordt. Het olifantsgras gebruikt bij de groei ongeveer evenveel CO2 uit de lucht, als de hoeveelheid die later bij verbranding vrijkomt.”

In het plantsoen van honderd vierkante meter zijn honderd planten geplant. Volgens Andries kan het olifantsgras tot een hoogte van drie meter doorgroeien. ,,Net als riet wordt het uiteindelijk geel. Dat is voordelig, want dat betekent dat het gedroogd is; na het oogsten kan het meteen worden verbrand.”

Voorheen haalde de sectie het olifantsgras bij een boer uit Ter Apel vandaan. ,,Het olifantsgras in de TU-wijk is voornamelijk bedoeld om de betrokken studenten eens te laten zien hoe dat gras nu eigenlijk groeit”, zegt Andries.