Onderwijs

TU-patenten als lesstof

Het interfacultaire college turning technology into business van TBM heeft een origineel lesonderdeel. Deelnemers krijgen een TU-patent onder hun hoede met als opdracht een strategie te ontwikkelen om het ‘in de markt te zetten’.

/strong>

De sectie Technologie, Strategie en Ondernemerschap van de faculteit Techniek, Bestuur en Management verzorgt diverse colleges op het raakvlak van techniek en het bedrijfsleven. De drijvende krachten hierachter zijn ir. Thierry Girardot, werkzaam bij de TU Delft en het consultancybedrijf Arthur D.Little, en prof.dr.ir. J.G. Wissema, hoogleraar management van de technologie. ,,De afgelopen jaren hebben we % mede vanuit de Stichting Netwerk Jonge Ondernemers – colleges gegeven met als onderwerp: het schrijven van een businessplan en het management van zelfstandig ondernemen. Hierin reiken wij promovendi en studenten kennis aan die nodig is bij het opzetten van een bedrijf. Dat heeft geresulteerd in een aantal startende bedrijven, waarvan er nu dertig actief zijn. Enkele daarvan zijn zelfs marktleider geworden in hun segment.”

Toch wilden Wissema en Girardot een groter deel van de TU-gemeenschap bewust maken van de mogelijkheden die de markt en de technologie te bieden hebben. Wissema: ,,Er zijn studenten en medewerkers die interessante vindingen hebben gedaan, maar er te weinig of helemaal niet bij stilstaan dat hiervoor misschien een markt is. Met het college turning technology into business willen we een link leggen tussen technologie en de markt.”

Het hoeft niet altijd zo te zijn dat ze zelf een bedrijf op gaan zetten. ,,Sommige mensen hebben daar helemaal geen interesse in. Zij kunnen hun idee of product door een ander laten vermarkten”, aldus Wissema. ,,Ons doel is (toekomstige) ingenieurs met de ogen van de markt naar techniek te laten kijken.”

Het college loopt van 17 april tot en met 26 juni. Het bestaat uit een theoretisch deel en een praktische opdracht. Die laatste houdt in dat deelnemers voor een patent van de TU Delft een strategie ontwikkelen om het commercieel uit te baten. Het aantrekkelijke van deze aanpak is volgens Girardot dat hierbij twee doelen worden bereikt. ,,Voor studenten en promovendi is het uitwerken van een patentenstrategie een aantrekkelijke onderwijsopdracht, omdat het dichtbij de praktijk staat. Voor de TU is het voordeel dat de patenten nog eens doorgekeken worden of er iets mee gedaan kan worden.”

De TU Delft is de universiteit die jaarlijks de meeste octrooien aanvraagt, maar met veel daarvan gebeurt vervolgens weinig. Wissema: ,,De redenen daarvoor zijn verschillend. Soms zijn de betreffende onderzoekers ergens anders gaan werken en soms zijn onderzoekers meer geïnteresseerd in wetenschap dan in het commercieel maken van hun vindingen. En daarnaast zijn er natuurlijk ook patenten die gewoon moeilijk tot niet te commercialiseren zijn. De patenten die onder de loep worden genomen in het college hebben we zelf geselecteerd. Het staat medewerkers of secties echter vrij om zelf patenten aan te bieden waarvoor ze graag commercieel advies zouden willen hebben. Het is overigens absoluut niet de bedoeling dat wij de patenten gaan overnemen, ze blijven gewoon eigendom van de aanvrager.”

www.jongeondernemers.nl . .

Info: ir. Thierry Girardot, 06-51683537

Aanmelden: ela@tbm.tudelft.nl (code WM0516TU)

Het interfacultaire college turning technology into business van TBM heeft een origineel lesonderdeel. Deelnemers krijgen een TU-patent onder hun hoede met als opdracht een strategie te ontwikkelen om het ‘in de markt te zetten’.

De sectie Technologie, Strategie en Ondernemerschap van de faculteit Techniek, Bestuur en Management verzorgt diverse colleges op het raakvlak van techniek en het bedrijfsleven. De drijvende krachten hierachter zijn ir. Thierry Girardot, werkzaam bij de TU Delft en het consultancybedrijf Arthur D.Little, en prof.dr.ir. J.G. Wissema, hoogleraar management van de technologie. ,,De afgelopen jaren hebben we % mede vanuit de Stichting Netwerk Jonge Ondernemers – colleges gegeven met als onderwerp: het schrijven van een businessplan en het management van zelfstandig ondernemen. Hierin reiken wij promovendi en studenten kennis aan die nodig is bij het opzetten van een bedrijf. Dat heeft geresulteerd in een aantal startende bedrijven, waarvan er nu dertig actief zijn. Enkele daarvan zijn zelfs marktleider geworden in hun segment.”

Toch wilden Wissema en Girardot een groter deel van de TU-gemeenschap bewust maken van de mogelijkheden die de markt en de technologie te bieden hebben. Wissema: ,,Er zijn studenten en medewerkers die interessante vindingen hebben gedaan, maar er te weinig of helemaal niet bij stilstaan dat hiervoor misschien een markt is. Met het college turning technology into business willen we een link leggen tussen technologie en de markt.”

Het hoeft niet altijd zo te zijn dat ze zelf een bedrijf op gaan zetten. ,,Sommige mensen hebben daar helemaal geen interesse in. Zij kunnen hun idee of product door een ander laten vermarkten”, aldus Wissema. ,,Ons doel is (toekomstige) ingenieurs met de ogen van de markt naar techniek te laten kijken.”

Het college loopt van 17 april tot en met 26 juni. Het bestaat uit een theoretisch deel en een praktische opdracht. Die laatste houdt in dat deelnemers voor een patent van de TU Delft een strategie ontwikkelen om het commercieel uit te baten. Het aantrekkelijke van deze aanpak is volgens Girardot dat hierbij twee doelen worden bereikt. ,,Voor studenten en promovendi is het uitwerken van een patentenstrategie een aantrekkelijke onderwijsopdracht, omdat het dichtbij de praktijk staat. Voor de TU is het voordeel dat de patenten nog eens doorgekeken worden of er iets mee gedaan kan worden.”

De TU Delft is de universiteit die jaarlijks de meeste octrooien aanvraagt, maar met veel daarvan gebeurt vervolgens weinig. Wissema: ,,De redenen daarvoor zijn verschillend. Soms zijn de betreffende onderzoekers ergens anders gaan werken en soms zijn onderzoekers meer geïnteresseerd in wetenschap dan in het commercieel maken van hun vindingen. En daarnaast zijn er natuurlijk ook patenten die gewoon moeilijk tot niet te commercialiseren zijn. De patenten die onder de loep worden genomen in het college hebben we zelf geselecteerd. Het staat medewerkers of secties echter vrij om zelf patenten aan te bieden waarvoor ze graag commercieel advies zouden willen hebben. Het is overigens absoluut niet de bedoeling dat wij de patenten gaan overnemen, ze blijven gewoon eigendom van de aanvrager.”

www.jongeondernemers.nl . .

Info: ir. Thierry Girardot, 06-51683537

Aanmelden: ela@tbm.tudelft.nl (code WM0516TU)

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.