TU-opleiding verhuist naar Den Haag

Geen thuisbasis meer in Delft. Nieuwe studenten van de TU-masteropleiding engineering and policy analysis moeten vanaf september 2016 in Den Haag zijn voor hun colleges.

Het college van bestuur heeft vandaag een besluit genomen over de verhuizing van de opleiding naar Den Haag. Begin november stemden de ondernemingsraad en de studentenraad van de TU al in met dit voornemen.

Engineering and policy analysis (EPA) leert studenten bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken te opereren op het snijvlak van technologie en beleid, aan de hand van te bestuderen praktijkvoorbeelden. De nabijheid in Den Haag van ministeries, internationale instanties en multinationals moet de nauwe samenwerking tussen onderwijs, onderzoek en praktijk die daarvoor nodig is bevorderen.

Gastcolleges van Haagse beleidsmakers en politici zijn gemakkelijker te organiseren, stage lopen is handiger, net als het uitvoeren van onderzoekopdrachten van (inter)nationale instellingen, de creatie van living labs en het doen van gemeenschappelijk onderzoek.

Dat alles moet leiden tot hogere studentenaantallen. Nu telt een EPA-lichting ongeveer 35 studenten, van wie zeventig procent internationaal. Dat aantal moet groeien naar mogelijk honderd studenten over vijf jaar. De TU benadrukt dat het diploma van afgestudeerden niet verandert; zij blijven Delftse ingenieurs.

Den Haag is blij met de komst van EPA. In een persbericht zegt wethouder Ingrid van Engelshoven dat de opleiding ‘de positie van Den Haag als internationaal kenniscentrum op het gebied van vrede, recht en veiligheid’ versterkt. “Studenten uit de hele wereld zullen vanuit onze stad werken aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. De komst van EPA is een lang gekoesterde wens en gevolg van gemeentelijk economisch beleid.” In welk gebouw de opleiding komt, is nog niet bekend.