Wetenschap

TU-onderzoekers brengen ramp Sulawesi in kaart

Enkele dagen na de tsunami op Sulawesi op 28 september brengen onderzoekers van het HumTech lab de gevolgen in kaart om hulpverleners te ondersteunen.

Remote-sensing onderzoeker dr. Steff Lhermitte (Faculteit CiTG) twitterde op 1 oktober satellietbeelden van de baai van Palu op Sulawesi voor en na de tsunami. Langs de kuststrook is kaalslag te zien, en een enorme pluim bruin water die uitmondt in de baai. Later die dag ontdekte en deelde Lhermitte landverschuivingen die meer landinwaarts hebben plaatsgevonden, in het zuidoosten en in het zuiden van Palu.

Snelle inschatting ernst ramp

Drs.ing. Kenny Meesters (TBM) is verbonden aan het Humanitarian Technology Lab @TUDelft, een samenwerkingsverband van TBM met de faculteiten CiTG, BK, LR, en EWI dat met onderzoek wil bijdragen aan noodhulp. Hij noemt de analyse van satellietbeelden als één van de activiteiten.

Daarnaast volgt Meesters alle bronnen, waaronder sociale media, om het verloop van de ramp en de hulpverlening in kaart te brengen. Na de reddingsacties volgt behoefte aan water, voeding, sanitair en onderdak. Het HumTech lab wil een bijdrage kunnen leveren in betere en snellere inschatting van de ernst van rampen en kunnen voorspellen welke noodhulp waar nodig zal zijn.

Status van vliegvelden

“We zijn actief aan het monitoren en staan stand-by voor concrete vragen, net als disaster response teams doen. Zodra de internationale hulpverlening op gang komt zullen we waarschijnlijk een actievere rol gaan spelen”, verwacht Meesters. Momenteel stelt hij een overzicht samen van de status van vliegvelden op verzoek van de VN vanwege de cruciale rol van vliegvelden bij de hulpverlening.

Vulkaanuitbarsting

Over de gerapporteerde vulkaanuitbarsting van 3 oktober zegt hij: “Op dit moment is nog niets bekend over de impact daarvan, al zal dit zeker gevolgen hebben voor de operaties. Namelijk nog minder toegang, en extra veiligheidsmaatregelen.”

Later deze maand gaat Meesters samen met college Vittorio Nespeca op een reeds gepland werkbezoek naar Indonesië in het kader van het Europees humanitair onderzoeksprogramma Comrades.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl