TU-onderzoek tijdens KLM-vluchten

Wie straks met KLM naar bijvoorbeeld San Francisco vliegt, heeft grote kans te worden gevraagd mee te doen aan onderzoek van de TU Delft om processen voor en tijdens vluchten te optimaliseren.

De vliegmaatschappij en de universiteit ondertekenden op 15 maart een samenwerkingsovereenkomst voor vijf jaar onder de naam: Design Doing at Royal Dutch Airlines. Het doel daarvan is om nieuwe producten te ontwikkelen en bestaande KLM-processen ‘live’ te optimaliseren.

‘KLM X’
Twee promovendi zullen samen met studenten industrieel ontwerpen onderzoek doen met echte passagiers op een echte luchthaven en in echte vliegtuigen. De TU en de luchtvaartmaatschappij noemen dat in een persbericht de ‘KLM X’-aanpak. Op bepaalde X-plekken mag de TU voortaan op elk gewenst moment en op continue basis onderzoek doen. Op X-gates op de F-pier bijvoorbeeld en op specifieke X-vluchten, zoals die naar San Francisco.

“We zijn de eersten ter wereld die dit op deze schaal tijdens vluchten doen”, zegt universitair docent strategisch design Christine de Lille. “We gaan een hangar X maken, om te kijken hoe je op een andere manier kunt werken aan onderhoud van vliegtuigen. Zo willen we uiteindelijk naar een achttal omgevingen toe. We krijgen een X-lab op de faculteit voor onderzoek dat we nog niet in live operaties kunnen gaan testen. Dat betekent dat wij ook een keuzevak krijgen op de faculteit speciaal voor KLM.”

Vaker samen
De faculteit Industrieel Ontwerpen werkt al langer samen met de KLM, maar volgens De Lille gebeurde dat niet op structurele basis. Bovendien deden beide partijen steeds vaker dingen samen. “Vorig jaar voerden in totaal honderd studenten drie maanden lang veertien verschillende opdrachten uit van de KLM”, zegt De Lille. “Dat ging bijvoorbeeld over positiebepaling van passagiers op de luchthaven en over het ontwikkelen van inflight entertainment van de toekomst.”

Met de samenwerkingsovereenkomst is er meer structuur en krijgen studenten de kans een half jaar bij KLM aan de slag te gaan voor een vak of voor hun afstuderen. “KLM wil studenten zo voor een langere periode ondersteunen om echt een verschil te gaan maken in ervaringen van passagiers”, zegt De Lille. “Studenten zullen specifieke problemen in het proces aanpakken en de promovendi gaan kijken op welke manier we dat het beste kunnen doen.”

Sneller boarden
Als voorbeeld noemt De Lille sneller boarden of boarden op basis van biometrische kenmerken van reizigers. Passagiers zouden op andere momenten maaltijden in het vliegtuig kunnen krijgen of andere soorten maaltijden. “We willen kijken of we meer kunnen inspelen op de behoeftes van passagiers”, zegt De Lille.”Tegelijkertijd willen we het werkstressniveau en pieken in het werk voor de crew kunnen verlagen. Het gaat niet alleen om producten of diensten die we creëren, maar om de manier van werken: strategisch design.”

De passagiers krijgen daar een actieve rol in. “We hebben gemerkt dat passagiers dat onwijs leuk vinden en zich er zelfs voor willen inschrijven”, zegt De Lille. “Je krijgt niet gewoon een reis. Je krijgt een reis met een extra ervaring waarmee je zelf kunt zorgen dat je volgende reis anders is.”

Opleiden
Tot slot kijkt de TU hoe ze KLM-medewerkers weer in de schoolbanken kan krijgen. Op dit moment volgen alle trainees van KLM een ontwerpopleiding van twee jaar aan de TU en willen KLM-medewerkers dat volgens De Lille ook graag. “Wij gaan kijken wat ze willen en moeten leren.”