TU-onderwijs draait door ondanks nieuwe coronaregels

Wat betekenen de nieuwe coronamaatregelen voor de organisatie van het onderwijs? “Door de structuur die er nu is, is er minder paniek.”

(Foto: Justyna Botor)

Het nieuws dat het hoger onderwijs terug zou moeten naar maximale groepsgroottes van 75 mensen, kwam voor velen onverwacht tijdens de coronapersconferentie van 12 november. Toch bleef het in het weekend erna relatief stil in de mailbox van de Brightspace support helpdesk van teaching and learning services (Education and Student Affairs), terwijl die na het nieuws wel extra in de gaten werd gehouden. Dat geeft de manager daar, Franca Jonquière , het gevoel dat er bij docenten minder paniek ontstond dat in maart 2020, toen de allereerste lockdown insloeg als een bom, vertelt zij desgevraagd. “Voor veel docenten zal er zeker veel extra werk en belasting bij zijn gekomen, maar het helpt dat er nu een bestaande structuur is om de switch naar online onderwijs te maken. Er zijn hybride zalen, het onderwijs was nog deels online en mensen zijn dat gewend.”

‘In het weekend hebben we een tandje bijgezet’

Dat is ook het beeld van Annelies de Quant, manager education logistics van de TU. Zij en haar collega’s stonden ook wel even te kijken toen minister Hugo de Jonge over het hoger onderwijs begon. “In het weekend hebben we een tandje bijgezet om de colleges groter dan 75 mensen in het rooster op online of hybride te zetten, zodat studenten de juiste informatie zouden krijgen in My Timetable (waarin studenten hun roosters kunnen zien, red.). Door de snelle inzet van de roosteraars en medewerkers van faculteiten is er geen  paniek ontstaan. Voor de komende drie weken zijn de roosters zo goed als mogelijk aangepast.”

Dat komt ook doordat veel faculteiten al hadden vastgehouden aan online lessen voor grote hoorcolleges. Waar dat niet gebeurde is dat relatief snel te regelen, hopen Jonquière en De Quant. Voor docenten met vragen over hoe ze de omschakeling het beste kunnen aanpakken, is er de Brightspace support-pagina en indien nodig individuele steun van de de support desk.

Jonquière ziet veel docenten tijdelijk overschakelen naar volledig online colleges en dat kan een logische keuze zijn, denkt zij. “We merken dat je voor hybride onderwijs (dat deels op de campus plaatsvindt met een groot deel van de studenten thuis achter hun laptop, red.) idealiter een technische assistent nodig hebt, die bijvoorbeeld de chat in de gaten houdt en die eventuele vragen ook zelf kan beantwoorden. Zo iemand is misschien niet in een weekend gevonden. Dan kan tijdelijk volledig online lesgeven een uitkomst zijn.”

Dat er het afgelopen weekend toch wel het nodige geregeld moest worden, blijkt ook uit het Corona Alert dat de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek op 16 november verstuurde. Daarin staat dat docenten en medewerkers van onder meer ESA en gebouwbeheer in het weekend bezig zijn geweest met het aanpassen van de collegezalen. Zitplaatsen zijn opnieuw afgeplakt en twee collegezalen extra – er waren er al vier – zijn voorzien van apparatuur voor hybride onderwijs.

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl