TU Noord beschermd stadsgezicht

TU Noord, het gebied waar onder meer het Science Centre, de Botanische Tuin en de faculteit Bouwkunde in staan, wordt een beschermd stadsgezicht. Nieuw- en verbouw blijven mogelijk, maar moeten voldoen aan bepaalde ontwerpeisen.

TU Noord wordt op 26 juni door de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen officieel aangewezen als beschermd stadsgezicht. Die nationale erkenning krijgt het gebied ‘vanwege de bijzondere architectuurhistorische, sociaaleconomische, stedenbouwkundige en cultuurhistorische betekenis’, aldus de gemeente in een uitnodiging voor de overhandiging van de officiële aanwijzingsbrief. “Uniek voor Nederland is de concentratie van gebouwen voor onderwijs- en onderzoeksdoeleinden van de toenmalige Technische Hogeschool die hier vanaf ongeveer 1900 tot 1940 zijn gebouwd.”

In TU Noord staan verschillende gebouwen die nog in bezit zijn van de TU, zoals de faculteit Bouwkunde, een gebouw van de faculteit Technische Natuurwetenschappen, het Science Centre en de Botanische Tuin. Voor de gebouwen heeft de stadsgezicht-status weinig gevolgen.

Gertjan van der Harst, bouwhistoricus van de gemeente Delft, legt uit dat die status vooral betrekking heeft op ‘de verkavelingsstructuur en de stedenbouwkundige aspecten van het gebied’.  “Daarbij hoort een bepaalde gebouwtypologie:  grote gebouwen met binnenplaatsen. Nieuw-, ver- en aanbouw blijven mogelijk, maar wel binnen de bestaande karakteristiek. Zo is het ook gebeurd bij de nieuwbouw aan het De Vries van Heijstplantsoen, die vandaag officieel is geopend.”