TU nomineert eerste kandidaat voor wisselleerstoel

De Amerikaanse ICT-adviseur Keen is genomineerd om de eerste Delftse wisselleerstoel te bezetten. Het college van bestuur is deze week akkoord gegaan met de voordracht van dr. Peter G.W. Keen voor de nieuwe Cor Wit-leerstoel.

De Cor Wit-stichting moet de benoeming nog goedkeuren.

Volgens de benoemingscommissie behoorde Keen de laatste jaren tot de top tien van adviseurs in de Verenigde Staten op het gebied van informatie- en communicatietechnologie. Hij is bereid gevonden om nog dit jaar drie maanden naar Delft te komen. Keen zal hier onderwijs geven, advieswerk verrichten en in het najaar een lezing verzorgen. Ook zal hij enkele studenten begeleiden.

De pas ingestelde Cor Wit-leerstoel wordt vanaf nu ieder jaar in Delft toegekend aan een vooraanstaande persoonlijkheid op het raakvlak tussen maatschappij en telecommunicatie. De leerstoel wisselt jaarlijks van faculteit (te beginnen bij TBM) en kan na drie jaar zelfs naar een andere universiteit verhuizen. De kosten van de leerstoel (twee ton per jaar) worden betaald door KPN. De inmiddels gepensioneerde Cor Wit begeleidde daar de privatisering. Hij studeerde ooit in Delft.

Het college van bestuur is deze week akkoord gegaan met de voordracht van dr. Peter G.W. Keen voor de nieuwe Cor Wit-leerstoel. De Cor Wit-stichting moet de benoeming nog goedkeuren.