TU-netwerk gebruikt voor illegale verspreiding films

Elke maand waarschuwt de TU ruim honderd personen omdat zij illegaal films verspreiden via het netwerk van de universiteit. Een op de tien blijft doorgaan en mag een week lang niet op het netwerk.

Dat zegt TU-medewerker Alf Moens. Hij is voorzitter van SURF-IBO, de club van informatiebeveiligingsfunctionarissen uit het hoger onderwijs. Deze week lanceerde deze club met SURFnet, de internetprovider van het hoger onderwijs, de beveiligingscampagne Cybersave Yourself.

Doel van de campagne is het vergroten van het bewustzijn van docenten, medewerkers en studenten over veilig omgaan met informatie, computers en netwerken.

Daartoe waren bij de faculteiten Industrieel Ontwerpen, Civiele Techniek & Geowetenschappen, Bouwkunde en Elektrotechniek, Wiskunde & Informatica een dag lang cybercrime scenes ingericht. Op de grond bij de hoofdingang of bij het servicepunt lagen ‘cybercrime-slachtoffers’ getekend.

Als het om informatiebeveiliging gaat, is de mens de zwakste schakel. Ook aan de TU. “Mensen letten wel op, maar niet genoeg”, zegt Moens. “Regelmatig raken er virtuele spullen kwijt: bestandjes, gegevens waarvan geen kopie is gemaakt. Je moet echt back-ups maken.”

Verder heeft de TU veel last van phishing mails, waarin gevraagd wordt naar gebruikersnamen of wachtwoorden. “Als je daarop reageert, ben je je identiteit kwijt”, zegt Moens. “Je moet zuinig zijn op je wachtwoord. Het is zo gemakkelijk om even aan je collega diens wachtwoord te vragen.”

,Uitlenen van wachtwoorden kan leiden tot fraude of oplichting

Volgens Moens gebeurt het ook te vaak dat er in financiële stromen binnen de TU wachtwoorden worden uitgeleend, waardoor er sprake kan zijn van financiële fraude of oplichting.

Officieel is er een zogeheten functiescheiding tussen faculteiten en de afdeling Finance & Control (F&C). Iemand binnen een faculteit mag facturen goedkeuren en een ander binnen F&C mag de factuur betaalbaar stellen, legt Moens uit. “Een budgetverantwoordelijke zegt dat iets betaald mag worden, maar op dat gebied worden wachtwoorden uitgeleend.”

Het gevaar van het uitlenen van wachtwoorden is dat een ander je account kan gebruiken. Bewust, of onbewust na virusbesmetting, kan via iemands adressenboek veel mails, spam of copyrightbeschermd materiaal verspreid worden. Dat gebeurt volgens Moens te veel aan de universiteit.

Via het TU-netwerk downloaden studenten veel films, zegt Moens. “Downloaden is niet strafbaar, maar verspreiden wel. Je kunt claims krijgen als het om software met een licentie gaat.”

www.jufels.nl Op zoek naar een goed betaalde bijbaan in het voortgezet onderwijs? Schrijf je in op www.jufels.nl. Je kunt je o.a. opgeven voor het geven van bijles, onderwijsassistentie en surveilleren.

Deze week bij studentenstam de Delftsche Zwervers : Je kunt niet bekend genoeg zijn! We gaan naar de konijnenveiling. Vertrek rond 19.45 uur. Volgende week is het valentijnsdag van wie of aan wie heb je kaartjes gekregen of verstuurd? Wil je weten wat we nog meer in de planning hebben kijk ook op hier.is/dz

Gezocht: techneut/barmedewerker voor muziekcentrum Musicon in Den Haag. Inl. 06-24226490, 06-24863827, 070-3686800 vragen naar Godfries of Alex. www.musicon.nl

Kom jij op voor de belangen van een half miljoen studenten? De Landelijke Studentenvakbond zoekt studenten die zich kandidaat willen stellen voor het bestuur 2002-2003 (full-time, uitstekende vergoeding). Heb je interesse of wil je meer informatie? Bel snel 030-2316464 (Sofie Joosse)of kijk op www.lsvb.nl

Heb je vragen over het Bachelor Masterstelsel of het beleid van de TU Delft? Kijk eens op www.aag.tudelft.nl

Spelregels minimaatjes.

Minimaatjes zijn niet toegankelijk voor het bedrijfsleven. Voor advertenties: van der Meulen Promotions (adres in colofon).

Prijzen: commerciële aanbiedingen _12,50; niet-commerciële aanbiedingen _3,-, gratis voor studenten en medewerkers via TU e-mailadres.

Maximaal 200 tekens. Prijzen incl. btw.

Inleveren en betalen:

Inleveren en contant betalen bij de redactie van Delta (adres in colofon),of insturen per post met een getekende betaalcheque. Inleveren vóór maandag 11.00 uur.

Uitlenen van wachtwoorden kan leiden tot fraude of oplichting