TU nauwer betrokken bij Nuna

De TU Delft is het komende jaar een stuk nauwer betrokken bij de zonnewagen Nuna dan voorgaande jaren. Gisteren tekende de TU met hoofdsponsor Nuon een contract voor de sponsoring.

Op die manier hoopt de TU dat het succes van de zonnewagen meer op haar afstraalt. De universiteit was ook al betrokken bij het maken van de eerste en tweede Nuna, door het ter beschikking stellen van kennis en faciliteiten. Maar de TU was geen officiële partij.

Dat is met de Nuna 3 dus anders. Hoeveel meer geld de TU steekt in het project wil hoofd marketing en communicatie Michel Beer niet zeggen. “Dat hebben we met Nuon afgesproken”, legt hij uit.

Volgens Beer is de Nuna ‘een heel goed communicatiemiddel in de werving van nieuwe studenten’. “De wagen laat bovendien zien dat de TU niet alleen heel leuke projecten biedt aan haar studenten, maar dat het ook maatschappelijk nut heeft wat er gebeurt. In dit geval door het werken aan duurzame energie.”

Beer denkt dat het succes van de vorige twee zonnewagens goed is geweest voor de TU, maar dat het voordeel nog veel groter kan zijn. “Nu we partner zijn in het project kunnen we ook praten over de communicatie, bijvoorbeeld via tv-uitzendingen of bladen. We gaan nu samen met Nuon de communicatieplannen op elkaar afstemmen.”

De namen van de Nuna en het Nuon Solar Team zullen niet veranderen nu de TU ook officieel partner is. “Nuon blijft hoofdsponsor. Bovendien zijn deze namen nu bekend. Maar we gaan er wel meer op letten dat de Nuna en de universiteit in één adem worden genoemd.”

In het verleden was het volgens Beer meer toeval als Delft en de Nuna samen werden genoemd. Reden daarvoor was ook dat er studenten van andere universiteiten bij de Nuna betrokken waren. Vanaf dit jaar is dat niet meer aan de orde. Er doen nog alleen Delftenaren mee. “Zo kunnen we het Nuon Solar Team echt als Delfts profileren”, aldus Beer.

En als de Nuna het komend jaar niet de beste wordt, heeft de TU dan voor niets geïnvesteerd? Beer denkt van niet. “We willen natuurlijk weer de World Solar Challenge winnen, maar we weten ook dat we winst niet kunnen kopen.”

Waar de TU volgens hem wel op rekent, is dat de Nuna na twee overwinningen nu ook in de aanloop naar de wedstrijd heel veel aandacht krijgt. Terwijl er bij de eerste Nuna vooral aandacht was na de wedstrijd en bij de Nuna 2 tijdens en na de race. “Dat was één van de redenen om dit jaar vroegtijdiger bij de Nuna betrokken te raken.”

Beer hoopt dat de Nuna 3 niet het enige project is dat de TU en Nuon samen oppakken. Voor de ondertekening van de contracten gistermorgen spraken de partijen over een bredere samenwerking. Hoe die vorm krijgt, moet nog verder worden besproken.

Studenten kunnen zich nog steeds aanmelden voor het Nuon Solar Team. Het team bestaat nu uit zes mensen, maar er kunnen nog zes bij. (SB)