TU-molenwetenschappers versterken banden

Delftse wetenschappers die zich bezighouden met windenergie, hebben zich verenigd in een nieuw instituut: Duwind.In de interfacultaire onderzoeksgroep Duwind (Delft University Windenergy) werken wetenschappers samen van de subfaculteiten Civiele Techniek, Werktuigbouwkunde, Elektrotechniek en Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek.

De windwetenschappers van de betrokken faculteiten werken eigenlijk al lang samen, onder regie van het Instituut voor Windenergie bij Civiele Techniek. Toch heeft een formele paraplu als Duwind voordelen, volgens Delfts enige hoogleraar windenergie prof.dr.ir. G.A.M. Kuik. ,,We zijn naar binnen en naar buiten zichtbaarder.” En de faculteiten houden nu meer rekening met de windwetenschappers. Te lang is het vakgebied volgens Kuik als ondergeschoven kindje behandeld. Maar een eigen Dioc waar de windwetenschappers van dromen, daar is voorlopig nog geen zicht op.

Een windmolenpark in de Noordzee met turbines hoger dan de Utrechtse dom, is het belangrijkste project voor de Delftse windwetenschappers. Om dit te realiseren werken zij samen met een aantal niet-universitaire organisaties waaronder ECN.

In de interfacultaire onderzoeksgroep Duwind (Delft University Windenergy) werken wetenschappers samen van de subfaculteiten Civiele Techniek, Werktuigbouwkunde, Elektrotechniek en Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. Het nieuwe instituut werd dinsdag officieel opgericht. Het college van bestuur had al in 1996 besloten dat Duwind er moest komen.