TU-mannen heersen op zwakke Delft Regatta

De universiteitsacht van Delft, met Proteus- en Lagaroeiers, heeft voor het tweede achtereenvolgende jaar de Delft Regatta gewonnen.

br />
De overmacht van de Delftse herenacht bleek duidelijk uit de snelle start en het sterke eindschot. Met deze machtsmiddelen werd de Utrechtse acht afgelopen zaterdag in de finale onverbiddelijk op achterstand gezet en elke hoop op winst ontnomen. De finale was een herhaling van de eerder die dag geroeide voorwedstrijd tussen Utrecht en Delft, waarin de TU-studenten zich al de sterkste hadden getoond. Delft verkeert in de luxe positie dat er in het mannenveld gekozen kan worden uit louter toproeiers; de eindoverwinning kwam dan ook niet als een verrassing.

Bij de dames lag dat anders; wisten de Delftse vrouwen zich vorig jaar nog naar een finaleplaats te roeien, ditmaal moest het volledig door Proteus-roeisters bezette damesoctet genoegen nemen met een plaats in de kleine finale. Daar werden zij op grote afstand gezet door de Groningse dames, die achteraf gezien eigenlijk finale hadden moeten roeien tegen de winnende damesacht van Utrecht. De Utrechtse studentes wisten een vijfde overwinning op rij neer te zetten.

De zesde Delft Regatta stond in het teken van het lustrum van het organiserende Proteus-Eretes. De jubilerende vereniging had daarom een symposium over sport en voeding georganiseerd. Geruchten over een optreden van de oude Holland Acht werden niet bewaarheid. Ook een aangekondigde strijd tussen verschillende eerstejaars achten uit het vijftig jarig bestaan van de vereniging ging niet door: slechts een enkele boot met oud-leden bewoog in de pauze wat stram over de Schie. Het aantal buitenlandse deelnemers viel dit jaar evenmin mee. Alleen de deelname van het Londense Imperial College gaf de Delft University Rowing Regatta nog recht op het predikaat international.