TU levert kennis cyber security aan nieuw instituut

Nog in 2013 moet er in Den Haag een Cyber Security Academy komen. De TU Delft, de Universiteit Leiden en Haagse Hogeschool gaan expertise en onderwijs leveren.

Dat is althans het advies van een werkgroep onder leiding van oud-minister van Defensie Eimert van Middelkoop. De Cyber Security Academy (CSA) moet vanaf 2014 studenten en cursisten opleiden en omscholen tot experts op het gebied van internetveiligheid. Overheid en bedrijfsleven staan te springen om dat soort personeel.

De werkgroep presenteerde deze week meteen een business plan voor de oprichting van de CSA. Dat plan werd opgesteld in opdracht van twee Haagse wethouders en het ministerie van Veiligheid en Justitie.

De academy wordt een samenwerkingsverband van de TU, de Universiteit Leiden en de Haagse Hogeschool. Alledrie de instellingen hebben opleidingen en expertise in huis. De faculeteit Techniek, Bestuur en Management begon dit collegejaar nog het vak cyber security and cyber warfare.

De expertise van de drie instellingen wordt gekoppeld aan cursussen en traineeships bij beveiligingsbedrijven Fox-IT, PBLQ, HEC en ENCS. Zo ontstaat volgens een persbericht van de The Hague Security Delta ‘een groot en praktijkgericht trainings- en onderwijsaanbod voor het steeds belangrijkere terrein van internetveiligheid’.

Volgens Van Middelkoop is dat hard nodig. “Op dit moment bestaan er prima opleidingen en cursussen op deelterreinen. Het totale aanbod in Nederland is echter versnipperd en sluit onvoldoende aan op de vraag van werkgevers. Die zijn daarom soms genoodzaakt naar het buitenland uit te wijken voor adequate opleidingen, of om ze in eigen huis op te zetten.”