TU levert deel scheepssimulator

De TU gaat samenwerken met het Maritiem Simulator Training Centrum (MSTC) op Terschelling. De sectie Ontwerpen van Schepen bij Maritieme Techniek levert de komende jaren wetenschappelijke ondersteuning bij de ontwikkeling van een nieuwe simulator voor machinekamers.

,,De hardware voor de simulator komt van een Noorse leverancier”, zegt projectleider ir. H. Grimmelius van Maritieme Techniek. ,,Dat zijn levensgrote panelen met touch screens. Wij leveren de mathematische modellering die daarachter zit. Deze overeenkomst stelt ons in staat om wetenschappelijk onderzoek te doen en een promovendus aan te stellen.”

De overeenkomst zou de TU ongeveer een half miljoen kosten aan personeel en materieel, maar volgens Grimmelius heeft de samenwerking grote voordelen: ,,De Noorse leverancier wil graag samenwerken vanwege de theoretische kennis die wij hebben, en de TU kan onderzoek doen in de praktijk. Daarnaast kan het practicum Elektrische Machines voor studenten Maritiem straks op Terschelling gehouden worden, en kunnen de docenten daar voor hun kennis terugvallen op de TU.”

De Nederlandse zeevaartscholen hebben veel belang bij goede simulatoren. Met de uitbreiding van het MSTC wordt het mogelijk om in Nederland twee belangrijke baggercertificaten te halen.

De sectie Ontwerpen van Schepen bij Maritieme Techniek levert de komende jaren wetenschappelijke ondersteuning bij de ontwikkeling van een nieuwe simulator voor machinekamers. Een overeenkomst daartoe werd afgelopen maandag ondertekend door de TU en de Noordelijke Hogeschool, waar het MSTC op Terschelling onderdeel van is.