TU kiest voor diversiteit

Een vrouwelijke spreekstalmeester met stevige uitspraken, een Italiaanse keynote-speaker en prijzen voor oud-studenten van Irakese en Marokkaanse afkomst. De TU Delft opende haar collegejaar maandag eens anders: met een statement voor diversiteit.

Rode draad bij de opening van collegejaar 2016-2017 was creativiteit. Collegelid Anka Mulder begon als spreekstalmeester maar meteen met de Britse creativiteitsexpert Ken Robinson die vindt dat scholen de creativiteit van kinderen doden door uit te gaan van het principe ‘one size fits all’ in plaats van hedendaagse behoeftes.

Wat volgens Mulder nu nodig is voor creativiteit, is behalve een kennisinstelling, een team, een (ander) schoolsysteem en geld. In de kennisinstelling die TU Delft heet zijn vakken als ethiek en programmeren nodig, maar ook studenten die een zeven voor wiskunde zouden moeten hebben. Daar wil Mulder het de komende tijd over hebben, ook met de minister.

Tolerantie

Het team moet volgens Mulder bestaan uit mensen van verschillende culturele achtergronden, want voor het oplossen van complexe problemen heb je diversiteit nodig, las ze in het boek The Difference van Scott Page. “Als de een met een oplossing komt, bouwt een ander daar op voort. We hebben cognitieve én culturele diversiteit nodig. De TU moet een oase van tolerantie zijn.”

Het systeem dan. Binnen de TU ligt de focus op veel verschillende skills aanleren, maar er is volgens Mulder meer nodig. De studentenraad zegt haar dat verschoolsing er voor zorgt dat studenten geen eigen verantwoordelijkheid nemen. Docenten vinden ook dat studenten geen verantwoordelijkheid nemen. Beide partijen hebben daarin een rol, zei Mulder. Haar advies voor docenten: gebruik je creativiteit en faciliteiten als het learning lab. “En studenten: toon interesse.”

En, zoals vaker tijdens de opening van het collegejaar, kwam daar de roep om meer geld vanwege toenemende studentenaantallen. Die zorgen voor een te hoge werkdruk, waardoor investeringen in meer staf nodig zijn. “Ik wil niet minder studenten, maar meer geld.” Dat was ook de boodschap van de nieuwe collegevoorzitter Tim van der Hagen.

Roberto Verganti, hoogleraar Leadership and Innovation van Politecnico di Milano, wierp de vraag op wat creativiteit is in een wereld met te veel ideeën. Wie maakt zinvolle verbindingen? Vind connecties en ontwerp iets wat belangrijk is voor mensen. Soms is het fout mensen te vragen wat ze willen. Maak en geef wat jij denkt dat mensen willen hebben. Zij blij, jij blij.

Illusie

Dat je geest soms helemaal niet zo creatief is, bleek uit het optreden van illusionist Victor Mids. Hij liet zien hoe vrije keus een illusie is, door de zintuigen van toehoorders in de zaal voor de gek te houden. Na het zien van een rode beker met een kruis en het plat slaan van een blauwe beker vroeg Mids de zaal te denken aan een stuk gereedschap en een kleur. Waar denkt u nu aan? Rode hamer zeker? Hoezo creatief?

Tot slot kregen twee voormalige studenten een Student Inspiration Award uitgereikt door rector Karel Luyben, want creativiteit kan ook inspirerend zijn. Chokri Mousaoui kreeg hem als medeoprichter van YES!Delft start-up Eternal Sun, dat met zonsimulatiesystemen zonnepanelen kan testen en zo volgens Luyben ‘ons helpt naar duurzame energie’. Hanan Al-Kutubi kreeg de award voor de synthese van dunne nanofilms van metal organic frameworks, waarop ze met een tien afstudeerde.