​TU investeert in extra docenten

De zes miljoen euro die de TU alvast investeert in verbetering van de onderwijskwaliteit zal gaan naar extra docenten, ontplooiing van docenten, werkplekken en studentenactiviteiten.

Het college van bestuur heeft maandag een brief met een verdeling van het geld naar de ondernemingsraad en studentenraad gestuurd. Het betreft investeringen vooruitlopend op het geld dat universiteiten vanaf 2021 krijgen vanwege invoering van het leenstelsel. De universiteit betaalt die nu alvast uit eigen middelen.

Bij de verdeling is volgens collegelid Anka Mulder vooral gekeken naar waar de werkdruk en de toename van het aantal studenten het hoogst is. Daarom krijgt de faculteit 3mE het hoogste bedrag en faculteiten als Technische Natuurwetenschappen, Bouwkunde en Industrieel Ontwerpen wat minder, zo vertelde ze dinsdag 13 oktober tijdens een overleg met de studentenraad.

Tijdens het openbare overleg noemde Mulder geen bedragen voor de faculteiten. Ze wilde eerst de or en sr de tijd geven er naar te kijken. Wel noemde ze een reservering van drie ton voor studentenactiviteiten. Hoewel een budgetoverschrijding van vijf ton op de Regeling Afstudeersteun Studenten (RAS) nog niet is weggewerkt, blijft er druk op deze regeling staan, vertelde Mulder. Bijvoorbeeld door nieuwe studie- of studentenverenigingen die geen plek krijgen. Daarom wil Mulder hiervoor drie ton reserveren.

SR-voorzitter Lex Razoux Schultz zei blij te zijn met de extra investeringen maar wilde wel nader bekijken of die inderdaad gaan naar verbetering van de onderwijskwaliteit.