TU-hoogleraren hekelen investeringen pensioenfonds ABP

Delftse hoogleraren roepen pensioenfonds ABP op om hun pensioengeld geleidelijk terug te trekken uit fossiele energie. “Ons geld gaat met bakken naar niet-duurzame industrie.”

Het steekt onderzoekers van tal van universiteiten dat het ABP zegt zich te verduurzamen, maar intussen in de olieindustrie blijft investeren. (Foto: Shell)

Terwijl de TU zich hard maakt voor de energietransitie en poogt om de universiteit tegen 2030 CO2-neutraal te maken, en veel wetenschappers zich met hun onderzoek inzetten voor een duurzamere wereld, wordt een deel van het pensioengeld van universiteitsmedewerkers geïnvesteerd in bedrijven en activiteiten die het tegenovergestelde bewerkstelligen. Zo investeert pensioenfonds ABP nog altijd flink in oliebedrijven.

Meer dan honderd Delftse hoogleraren vinden dat onverteerbaar en hebben een petitie ondertekend gericht aan het fonds. Die petitie is maandag 8 maart verstuurd naar het ABP. Ze willen onder meer dat ABP ambitieuze doelstellingen formuleert op duurzaamheidsgebied en stopt met investeren in bedrijven die gericht zijn op uitbreiding van fossiele-energiewinning, bijdragen aan ontbossing en laag scoren op naleving van mensenrechten.

De petitie is opgesteld door hoogleraar climate design & sustainability Andy van den Dobbelsteen en hoogleraar human motor augmentation Heike Vallery. Ze is in een paar dagen tijd al door meer dan honderd Delftse professoren ondertekend. De opstellers hebben eerst hoogleraren benaderd. Maar vanaf nu kunnen alle medewerkers van de universiteit de brief ondertekenen.

Van den Dobbelsteen, die coördinator duurzaamheid is aan de TU, noemt de huidige situatie “onacceptabel”. “Ambtenaren werken keihard aan klimaatactie, en tegelijkertijd gaat het pensioengeld met bakken naar niet-duurzame industrie.”

De politieke druk moet volgens hem nu opgebouwd worden om hier verandering in te brengen. Hij hoopt dat de VSNU (de vereniging van universiteiten) ook een standpunt zal innemen. Hij heeft goede hoop. “Steeds meer mensen storen zich aan het beleid van het ABP.”

Steeds meer mensen storen zich aan het beleid van het ABP

Het geduld met ABP lijkt inderdaad op te raken, en niet alleen in Delft. Het steekt onderzoekers van tal van universiteiten dat het pensioenfonds aangeeft zich te verduurzamen, maar bij aandeelhoudersvergaderingen van energiebedrijven meestal tegen resoluties stemt die deze bedrijven een duurzame koers op zouden dwingen.

Voor de Universiteit Maastricht lijkt de maat vol. Het ABP liet een jaar geleden aan die universiteit weten in energiebedrijven te willen blijven investeren omdat ze als aandeelhouder met die bedrijven kan praten en tot een groenere koers kan bewegen. Maar in de praktijk komt hier niets van terecht.

Het cvb van de Universiteit Maastricht maande het ABP in februari per brief om zich terug te trekken uit de fossiele industrie. “We vragen van het ABP om een planmatige aanpak waarbij het pensioenfonds op eerst mogelijke termijn zijn banden kan verbreken met sectoren die een verbintenis hebben met fossiele brandstoffen.”

Het ABP heeft nog niet op deze oproep gereageerd. “We zijn bezig met het opstellen van een reactie”, laat een persvoorlichter aan Delta weten.

De petitie van Delftse onderzoekers komt dus nadat er al aardig wat ophef was ontstaan over de investeringen van ABP.

Ook hoogleraren en medewerkers van de Wageningen Universiteit hebben van zich laten horen. Ze willen dat het bestuur van de WUR van ABP eist dat het stopt met investeren in enkele grote Braziliaanse vleesbedrijven die verantwoordelijk zijn voor ontbossing en illegale houtkap ten behoeve van sojaplantages en illegale veehouderij. En vorige week zetten medewerkers en studenten van de Hogeschool Utrecht ook een petitie online waarin ze het college van bestuur aan de HU en andere instellingen oproepen om zich publiekelijk uit te spreken tegen de manier van investeren bij het ABP.

Redacteur Tomas van Dijk

tomas.vandijk@tudelft.nl