TU-hoogleraren geven les op Delftse basisscholen

Leerlingen van groep 7 en 8 van dertien Delftse basisscholen kregen op woensdag 6 april les van hoogleraren van de TU Delft. Een fotoreportage.

TU-hoogleraar Andy van den Dobbelsteen gaf les op de Gabriëlschool. (Foto's: Adam Klugkist)

De dag begon voor de deelnemende hoogleraren op het Delftse stadhuis, waar ze gehuld in toga verschenen en waar burgemeester Marja van Bijsterveldt hen toesprak.

De 33 deelnemers waren afkomstig van de faculteiten Bouwkunde, Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen (3mE), Civiele Techniek en Geowetenschappen, Technische Natuurwetenschappen, Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica en Techniek Bestuur en Management.

Na de groepsfoto gingen de hoogleraren naar verschillende basisscholen: de International School Delft, de Cornelis Musiusschool, de Montessorischool Jan Vermeer, de Delftse Montessorischool, De Horizon, de Delftse Daltonschool, het Max Havelaar Kindcentrum, de Gabriëlschool, de Mgr Bekkerschool, Het Mozaïek, de Freinetschool, de Rembrandtschool en IKC De Eglantier.

Zij werden vervoerd per Tuk Tuk of gingen op de fiets.

De leerlingen kregen tijdens de lessen meer te horen over onderwerpen als windenergie, nanodeeltjes en sleutelgatoperaties.

Hoogleraar verkeersveiligheid Fred Wegman (CiTG) vertelde op de Gabriëlschool over zijn vakgebied.

Duurzaamheidsprofessor Andy van den Dobbelsteen liet de kinderen antwoorden zoeken op de vraag wat zij op school kunnen doen om energie te besparen.

Na afloop konden kinderen met Van den Dobbelsteen op de foto, want zeg nu zelf, een heuse hoogleraar zie je niet elke dag.