Wetenschap

TU haalt satelliet in huis

,,Delft University of Technology enters space.” Deze woorden sprak decaan De Jong van Lucht- en Ruimtevaarttechniek (L&R) bij de doop van de eerste TU-satelliet afgelopen donderdag.

Sinds donderdag bezit de TU een satelliet. De 36 bij 36 bij 36 centimeter metende, veertig kilo wegende zwarte kubus met enkele antennes, zal de komende jaren een dankbaar studie-object vormen voor de nieuwe generatie studenten bij L&R. Van ir. B.T.C. Zandbergen, één van de betrokkenen, mag de satelliet volledig worden verbouwd: ,,Studenten mogen proberen de satelliet te verbeteren.”

Met de doop van deze satelliet is operatie Delfi van start gegaan. Delfi is de naam van het ‘small satellite initiative’, een onderzoeks- en onderwijsprogramma dat door de faculteit L&R is opgestart, en waarbij meerdere faculteiten betrokken zullen worden. De doelen van Delfi zijn het bevorderen van de samenwerking tussen faculteiten, het etaleren van high-tech-TU-kennis, en het bieden van hands-on ervaring met een echt ruimtevaarstysteem aan de studenten.

Volgens prof.dipl.-ing. H. Stoewer (hoogleraar systeemtechniek van ruimtevaartuigen) is de komst van de satelliet te danken aan ,,een historische kans.” In 1993 bouwde de Duitse firma Kayser-Threde een tweetal kleine satellieten voor een klant die daarmee een wereldwijd milieu-observatiesysteem wilde opzetten. Nadat een van de satellieten was gelanceerd, werd de klant overgekocht. De opkoper had geen behoefte aan de tweede satelliet. Die bleef dus werkeloos bij Kayser-Threde staan.

,,De aanschaf van een satelliet plus alle randapparatuur zou voor de faculteit veel te duur geweest zijn”, aldus Stoewer. ,,Maar nu werd er na zeer soepele onderhandelingen met Kayser-Threde besloten dat de universiteit de satelliet inclusief alle randapparatuur in bruikleen krijgt, in ruil voor kennisoverdracht met het bedrijf.” Een gecombineerde promotieplaats bij Kayser-Threde en L&R vormt een onderdeel van deze deal.

De studenten van L&R, volgens professor Stoewer ,,bekend om hun enorme vakenthousiasme”, hebben alvast het Operation Delfi Dispuut opgericht. Eén van de oprichters, Martijn Gram, licht de taken van het dispuut toe: het uitwisselen van informatie tussen studenten en Delfi-professionals, pr naar de buitenwereld, en, natuurlijk, het ‘netwerken’.

De facultaire samenwerking waar operatie Delfi toe moet leiden, gaat verder dan het verbeteren van het geleende satellietsysteem. Stoewer ziet in de ontwikkeling van nog kleinere satellieten een grote uitdaging voor vele vakgroepen aan de TU. Stoewer: ,,Satellieten ontstaan uit een combinatie van ten minste een honderdtal technologieën. Toekomstige satellieten zullen veel kleiner en dus goedkoper te lanceren zijn dan de huidige. Voor zulke systemen zullen nieuwe micro- en nanotechnologieën ontwikkeld moeten worden.” Volgens zijn collega Zandbergen zijn inmiddels achtien professoren van de TU voor samenwerking benaderd en hebben de meesten positief gereageerd. De TU overweegt zelfs om van Delfi een Dioc-programma te maken.

Twee hoogleraren betuigden bij de doop van Delfi reeds hun enthousiasme. Prof.ir. O.H. Bosgra van Werktuigbouw en Maritieme Techniek ziet onder andere mogelijkheden voor de ontwikkeling van nieuwe sensoren, signaalverwerking, en apparatuur voor hoogtecontrole. Prof.dr.ir. L.P. Ligthart van de subfaculteit Elektrotechniek ziet al uit naar het toepassen van in ontwikkeling zijnde telecommunicatie- en teleobservatietechnieken in een klein satellietsysteem.