TU goed vertegenwoordigd in waterschap Delfland

De TU-kandidaten dr.ir. Tineke van der Ploeg, drs. Paul van Eijk en studente Caja Koppenaal zijn gekozen voor het waterschap Delfland.

Dr.ir. Tineke van der Ploeg van Technische Bestuurskunde heeft als onafhankelijke kandidaat de meeste stemmen gehaald bij de verkiezingen voor het waterschap Delfland. Ze haalde 25.508 stemmen in de categorie ingezetenen, vijf keer de kiesdeler. ,,Met mijn veertig woorden in de folder heb ik dus heel veel mensen aangesproken”, reageert ze. Ook heeft Van der Ploeg voordeel gehad van haar vrouw-zijn. Vrouwen hebben in alle categorieën veel stemmen gekregen. ,,Het is een duidelijk statement van de keizers dat ze graag meer vrouwen in deze besturen willen.”

Van der Ploeg maakt nu een goede kans om door de negentien leden van het waterschap gekozen te worden tot hoogheemraad. Twee hoogheemraden vormen samen met de dijkgraaf een college. Van der Ploeg weet echter nog niet of ze zich verkiesbaar stelt voor deze baan van twee à drie dagen in de week.

Ook drs. Paul van Eijk is gekozen in het waterschap Delfland. Hij werd zesde met 4885 stemmen. Ing. Joop Gravestein is met 1467 stemmen buiten de boot gevallen.

Studente technische bestuurskunde Caja Koppenaal is met 3388 stemmen vijfde geworden bij de verkiezingen voor het waterschap IJsselmonde. Haar baan bij het waterschap gaat een halve dag à een dag per week kosten. Koppenaal: ,,Ik denk dat ik opviel omdat ik de jongste was en een e-mailadres had met TU erin. Bovendien waren er maar drie vrouwen verkiesbaar.” Deeltijd tb-student ing. Peter van Loo is het niet gelukt om voor de VVD verkozen te worden voor het zuiveringsschap Hollandse eilanden en waarden, dat verantwoordelijk is voor de waterkwaliteit.