TU geprikkeld door acupunctuurlessen

Wist u dat binnen de muren van de TU ook lessen acupunctuur zijn te volgen? Een weekend per maand in de Steve Jobs zaal van de Library?

De Shenzhou Open University of Traditional Chinese Medicine (SOU) huurt die van de bibliotheek. “Moet kunnen”, zegt manager Library Operations Han Heijmans. Totdat de Vereniging tegen de Kwakzalverij het postadres van de bibliotheek op de SOU-website spotte en de TU vroeg of zij zich hieraan committeert.

Toen werd het een ander verhaal. Binnenkort volgt er een inhoudelijke discussie met de dienst Communication, legt Heijmans uit. Er zijn volgens hem beleidslijnen dat er geen sprake mag zijn van haatzaaien en het ophangen van propagandateksten. “Traditionele geneeswijzen zitten in een schemergebied.”

Heijmans belde met de SOU met het verzoek de Delftse locatie van de website te verwijderen, want: “Ik ben het er mee eens dat het niet comme il faut is het postadres te gebruiken. Het is gewoon commerciële verhuur. Dat Communication er over viel is terecht: wij hebben er geen inhoudelijke betrokkenheid bij. Het adres staat er nu bij als een soort reclameverhaal.”

Studiecoördinator Beate Lendt van de SOU voelde zich door het telefoontje overvallen. “Help, wat hebben we verkeerd gedaan? We hebben niet gezegd dat dit onze locatie is, maar meldden het puur als informatie voor geïnteresseerden in de regio. Er zat geen bedoeling achter, we wilden het verder niet aan de TU verbinden. Er staat niet dat wij een opleiding zijn aan de TU.” Ze voldeed echter aan het verzoek. Al met al vindt Heijmans het een storm in een glas water. “Hoe ver kan en mag je gaan als TU?”

En de zaal gebruiken voor TU-studenten die nogal eens geschikte studieplekken zoeken? “Dat zou kunnen”, zegt Heijmans. “De ruimte is in principe voor presentaties en vergaderingen. Er is nog niet besloten of er studieplekken kunnen komen ten koste van verhuur. Wel zijn er plannen om studieplekken te creëren. Er is nog niets besloten, maar we denken aan de zuidvleugel.”