TU geeft gijzelsoftware geen kans

Volgens beveiligingsbedrijf Fox-IT zijn de afgelopen maanden mogelijk tientallen Nederlandse ondernemingen getroffen door gijzelsoftware SamSam. Hoe goed is de TU beschermd?

De afdeling ICT zegt er alles aan te doen om de TU te beschermen tegen gijzelsoftware. (Foto: Courtesy graphic)

SamSam is gijzelsoftware (ransomware) die gebruikmaakt van configuratiefouten in de IT van bedrijven en zo computersystemen of –netwerken blokkeert. Voor ontgrendeling dient het bedrijf vervolgens losgeld, doorgaans in bitcoins, te betalen.

Vooral universiteiten slachtoffer
Ransomware SamSam is wereldwijd ruim anderhalf jaar actief en lijkt vooral scholen, ziekenhuizen en universiteiten te treffen, meldde NOS. Aan de TU zegt de afdeling ICT er daarom alles aan te doen om software en systemen up-to-date te houden zodat gijzelsoftware zoals SamSam geen misbruik kan maken van kwetsbaarheden.

“Ook werken we aan het verbeteren van het spamfilter en aan beveiligingsmaatregelen in de e-mailomgeving, om te voorkomen dat we via die weg kwetsbaarheden binnenhalen”, vertelt communicatieadviseur ICT, Annelien Wehrmeijer. “Maar ondanks deze technische maatregelen vragen we iedereen alert te zijn en te blijven op verdachte e-mails.”

Tips om de installatie van ransomware te voorkomen:

• Back-up! Back-up! Back-up!
  • Zorg dat deze back-up op een veilige locatie staat en niet gekoppeld is aan je computer wanneer deze niet gebruikt wordt.
  • Gebruik goede anti-virussoftware om je systeem te beschermen tegen ransomware.
  • Zorg ervoor dat alle software op je computer up-to-date is. Wanneer nieuwe versies vrijgegeven worden van je besturingssysteem of anders software, installeer deze dan direct.
  • Wees alert op phishing. Juist via phishing wordt vaak malware geïnstalleerd. Lees welke tips Delta eerder gaf om phishing te voorkomen.
  • Als je een onbetrouwbaar of onbekend proces tegenkomt op je computer, verbreek dan onmiddellijk de verbinding met het internet of andere netwerkconnecties (zoals thuisnetwerken via Wi-Fi). Dit voorkomt verspreiding van de infectie.
  • Bekijk onderstaand filmpje en leer hoe een ransomware-aanval wordt uitgevoerd:

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl