Onderwijs

TU gaat studiegedrag meten

De TU Delft wil learning analytics gaan inzetten in haar onderwijs. Hoe en waarom eigenlijk? En wat zijn naast de kansen, de risico’s?

Learning analytics is het gebruik van gegevens over het studiegedrag van studenten om leren en doceren te ondersteunen , zo schrijft de universiteit in een projectplan dat ze onlangs heeft opgesteld. De data komen onder meer uit studentensystemen en digitale leeromgevingen zoals Brightspace.


Het onderwijs gebruikt in toenemende mate data-analyse voor bijvoorbeeld curriculumplanning, het aanpakken van struikelvakken en het optimaliseren van de modulevolgorde.


Kansen


Uit het projectplan blijkt dat de TU veel kansen ziet in learning analytics zoals:


  • Betere studieondersteuning


Met data-analyse ontstaat er een beter beeld van de gevarieerde studentenpopulatie en is duidelijker te zien waar ondersteuning het meest nodig is.


  • Omgaan met groeiende studentenaantallen


Als er steeds meer studenten komen, kunnen docenten erbij gebaat zijn te analyseren en in kaart te brengen welke studenten extra aandacht, ondersteuning of informatie nodig hebben. Ook kan het volgens het projectplan de werklast van docenten verlichten via ondersteuning van studenten met persoonlijke feedback- en leerproblemen.


  • Verbeteren van data-geletterdheid


Actief werken met learning analytics en actie nemen op basis van de analyses kan studenten en docenten volgens de TU helpen bij het ontwikkelen van data-geletterdheid. Dat is de vaardigheid om de analyse van gegevens nauwkeurig te interpreteren en kritisch te beoordelen.


  • Het verhogen van de onderwijskwaliteit


Analyses van studentenactiviteit zijn te gebruiken als onderdeel van de vak-evaluatie of als vorm van monitoring en feedback tijdens een vak.


Voordelen voor de student zijn volgens de TU:


  • Gepersonaliseerde feedback


Learning analytics kan helpen bij het op maat maken van berichten en ondersteuning voor studenten.


  • Betere studievoortgang


Analyse van studiegedrag kan studenten helpen bij het verbeteren van hun voortgang, het onthouden van informatie en het bestrijden van studie-uitval.


Risico’s


De TU erkent dat er ook risico’s zijn in het gebruik van de studentendata:


  • Technologische en beleidsmatige ontwikkelingen


Learning analytics is een relatief nieuw vakgebied waarbij veel technologische ontwikkelingen zijn te verwachten. Het is dus belangrijk om bij te blijven en ervaring op te doen. Hoge normen voor toestemming en gegevensbescherming kunnen barrières vormen voor experimenteren en daarmee het leervermogen van de organisatie remmen, aldus het projectplan.


  • Data-gebaseerde vooroordelen


Gegevens kunnen vooroordelen bevatten over bijvoorbeeld specifieke groepen studenten. Ook kan het individuele studiegedrag (bijvoorbeeld het al dan niet openen van studiedocumenten) vooringenomenheid bij de docent veroorzaken bij het bepalen van het eindcijfer – bewust of onbewust. Belangrijk is daarom transparantie over de wijze waarop analyses tot stand zijn gekomen, zodat mensen kunnen zien welke data zijn gebruikt, of de analyse ervan klopt en met voldoende nuance is geïnterpreteerd.


  • Data-gedreven prestatiecultuur


Experts en andere onderwijsinstellingen noemen als risico dat inzicht in de eigen prestaties mogelijk stress kan veroorzaken bij studenten. De TU noemt het opvallend dat dit bij die instellingen een grotere zorg is dan gegevensbescherming.


De studentenraad (sr) ziet nóg twee risico’s, bleek deze week in een overleg met het college van bestuur. Hij noemde ongewenste verplichtingen, zoals het moeten openen van documenten in Brightspace, om deel te kunnen nemen aan vakken, en beperking van de eigen verantwoordelijkheid als er te veel ondersteuning komt.


Ethiek


De universiteit heeft vastgelegd dat het gebruik van learning analytics ethisch in lijn moet zijn met de kernwaarden van de TU en dat het doel ervan is: studenten gericht ondersteunen en hun studentenervaring verbeteren. De TU legt zichzelf op dat zij studenten vooraf over dit gebruik informeert. Via bijvoorbeeld een website gaat zij duidelijk maken welke gegevens zij verzamelt, met welk doel en hoe die worden gebruikt.


Uitgangspunt is dat de TU zich wat betreft privacy en gegevensbescherming aan de wet houdt. Vanaf 28 mei volgend jaar geldt er overigens nieuwe wetgeving die volgens de TU de privacy ‘behoorlijk goed’ borgt. Verder heeft de universiteit vastgelegd dat zij transparant is over hoe data verzameld en gebruikt worden en dat zij expliciet toestemming vraagt van studenten voor het gebruik van hun data. Studenten hebben daarbij ook de mogelijkheid hun toestemming in te trekken.


Adviescommissie


Tot slot betrekt de TU vertegenwoordigers van studenten en personeel bij het ontwikkelen en beoordelen van de inzet van learning analytics door hiervoor een adviescommissie in te stellen. Om wat ervaring op te doen zal met kleine pilotprojecten worden geëxperimenteerd. Bij de uitvoering van nieuwe pilotprojecten raadpleegt de TU haar Human Research Ethics Committee.


De studentenraad vroeg deze week of adviezen daarvan openbaar kunnen worden gemaakt en of de huidige staat van learning analytics in kaart kan worden gebracht, omdat er met Brightspace nu al veel mogelijk is. Dat laatste noemde collegelid Anka Mulder een ‘onbegonnen klus’. “We analyseren nu al hoe ver studenten zijn. Er wordt al 350 jaar bijgehouden hoe studenten het doen.” Openbaarmaking van adviezen is aan de commissie zelf.


Verder wilde de sr de privacyrichtlijnen op laten nemen in het studentenstatuut, maar wil het college het slechts houden bij een kleine tekst met een doorverwijzing naar de website voor meer informatie. Mulder drukte de sr op het hart ook de voordelen te zien. “Nu gaat iedere student door dezelfde mal. Learning analytics gaat helpen veel meer rekening te houden met talenten en verschillen van studenten.” Ze raadde de sr aan zijn punten op papier te zetten voor haar opvolger.

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl

Comments are closed.