TU gaat meer colleges opnemen

Veel meer colleges moeten op collegerama komen, vindt de studentenraad. De TU is het daarmee eens.
Ongeveer de helft van alle hoorcolleges die op de TU gegeven worden, is terug te vinden op

ollegerama.nl”>collegerama. De studentenraad (sr) vindt dat dat aantal per komend studiejaar omhoog moet naar tachtig procent. Hierdoor kunnen studenten efficiënter en gemakkelijker hun colleges volgen, betoogt de raad.

Om daar te komen moet het new media centre (voorheen multi media services), de dienst die de colleges opneemt, efficiënter kunnen werken, vindt de sr. Maar dan moet de TU wel met een plan komen, met duidelijke prioriteiten en doelstellingen. Zodat duidelijk is welke colleges nog niet zijn opgenomen, welke prioriteit moeten krijgen, welke collegereeksen nog compleet moeten worden en hoe colleges slimmer geroosterd kunnen worden, zodat opnameapparatuur minder vaak opgebouwd hoeft te worden.

Verder is er volgens de sr een ‘kleine investering’ nodig in nieuwe apparatuur. Die is toch nodig om opnames te maken voor Moocs (massive open online courses), waar de TU vanaf september 2013 mee wil gaan experimenteren, zei de sr tijdens een vergadering met het college van bestuur (cvb) op 14 maart.

Collegelid Paul Rullmann, die voor de laatste keer voor zijn pensioen vergaderde met de studentenraad, reageerde positief op het idee. “Van vijftig naar tachtig procent is een mooie ambitie. Docenten horen het steeds vaker van studenten als hun college niet op collegerama staat.”

De TU begon in 2007 met het opnemen van colleges. Dat gebeurt nog steeds op vrijwillige basis. Docenten hoeven er niet in mee te gaan. Rullmann zei het ermee eens te zijn dat het tijd is voor een meer planmatige aanpak. “Ik ga erachteraan, maar pin me niet vast op een datum.”

Lees het afscheidsinterview met Paul Rullmann in Delft Integraal (pagina 10): ‘Je moet geloven in de stappen die je zet’