TU gaat koffiebekers recyclen

Niet meer weggooien en vernietigen, maar apart inzamelen en recyclen. De verwerking van de papieren koffiebekers op de TU wordt duurzamer.

Studenten en medewerkers van de TU gebruiken vijf miljoen koffiebekers per jaar. En daar zitten die van Sodexo en de Coffeestar niet eens bij. Ondanks geklaag over de kwaliteit van de koffie uit de automaten, bestaat zelfs de helft van al het afval in de kantoren uit bekers. Tot nu toe verdwenen die miljoenen bekertjes tussen het restafval. Vanaf maandag komt daar verandering in, eerst bij de faculteit Bouwkunde en de directies facilitair management en vastgoed (fmvg) en onderwijs en studentenzaken. Op maandag 4 april april volgt de rest van de universiteit.

Dat is de TU overeengekomen met koffieleverancier Maas en afvalverwerker Van Gansewinkel. Volgens facilitair manager Dennis Cruyen begint de recycling ‘low profile’ om eventuele kinderziektes’ op te kunnen lossen, bijvoorbeeld in de logistiek.

Maas blijft de huidige papieren bekertjes, ontworpen door Bouwkunde-promovenda Flavia Magdaniel, leveren. Fmvg zorgt ervoor dat er bij alle koffieautomaten, grote collegezalen en restaurants speciale afvalbakken komen. Schoonmakers legen ze en brengen de inhoud naar een centraal punt in hun gebouw. Fmvg rijdt vervolgens twee keer per week met een elektrisch vrachtwagentje de campus over om de verzamelde bekers op te halen. Zijn ze bijeengebracht, dan haalt Van Gansewinkel ze op. Daarna gaan ze in een bad, waarin de vochtwerende beschermlaag van het papier wordt geweekt, en is het papier klaar voor hergebruik.

Volgens Cruyen is dat op dit moment de meest duurzame optie. Stenen of glazen mokken kosten meer energie om te maken en af te wassen. Ook biologisch afbreekbare bekers zijn niet het meest duurzaam, als je de hele levensduur in ogenschouw neemt, zegt hij. En het verkleinen van het aantal gebruikte bekers, zoals de universiteit de afgelopen maanden heeft geprobeerd, had geen meetbaar effect. Op de bekers van Maas kun je je naam invullen en je favoriete drankje aanvinken. Dat moest hergebruik bevorderen, maar dat lijkt nog niet aan te slaan.

De TU wil een duurzamere campus, vertelt Cruyen, en het recyclen van koffiebekers is daar een uiting van. Hij verwacht er vooral studenten blij mee te maken. “Onder andere studenten hebben in het verleden veel op recycling aangedrongen. We hopen daarom echt mensen zover te krijgen hun bekers te scheiden. Een kleine moeite met een groot effect.”