TU-ers delen houtbouwprijs

Afstudeerders Eelko Kroon (BK) en Tunis Hoekstra (CiTG) kregen op 28 november de houtbouwprijs Wood Challenge uitgereikt, samen met Wouter van Leen (Hogeschool van Amsterdam).

‘Om recht te doen aan de verschillende type inzendingen en individuele kwaliteiten die duidelijk uitsteken boven de andere inzendingen werden Wouter van Leen van de Hogeschool Amsterdam, Tunis Hoekstra van de Technische Universiteit Delft, en Eelko Kroon van de Technische Universiteit Delft beloond met een gedeelde eerste prijs’, aldus juryvoorzitter Arnold Koomen op de nationale houtdag op 28 november in de Haagse Nieuwe Kerk.

Stapelen

Civiel ingenieur Tunis Hoekstra ontwikkelde in zijn afstudeerwerk ‘Stapelen met houtskeletbouw’ een berekeningswijze en aanpak voor het modelleren en berekenen van de (schrank-)stijfheid van wanden in de meerlaagse houtskeletbouw. Daarmee is een nieuwe en bruikbare, bijdrage aan de bestaande kennis tot stand gekomen ten behoeve van het constructief ontwerp van (meerlaagse) houtskeletbouw constructies.

De jury oordeelt: ‘De inzending van Tunis is praktijkgericht en biedt een zeer bruikbare oplossing voor een duidelijk dilemma: hoe kan ik voldoende schrankstijfheid garanderen als ik houtskeletbouw in meerlaagse vorm ga toepassen? Dit rekenprogramma kan de onzekerheid bij constructeurs en opdrachtgevers wegnemen en opent de weg naar meer houtskeletbouw.’

Steenfabriek

Eelko Kroon’s ontwerp ‘Het verval gekoesterd’ is een plan voor het hergebruik van de ruïne van een oude steenfabriek nabij Utrecht. Kroon maakte er in zijn ontwerp een kleinschalig wijktheater van met een binnenzaal en een buitenpodium. Zie ook: TU-er genomineerd voor houtbouwprijs.

‘Buitengewoon stoer om hout toe te passen op een voormalige steenfabriek’, vond de jury. ‘Het ontwerp is prachtig, passend in het landschap en de vernieuwing maakt van het oude een geheel nieuwe werkelijkheid. De jury is onder de indruk van de inzending, die goed doordacht, gedocumenteerd en uitgewerkt is. Eelko heeft de eigenschappen van hout weten te duiden en op de juiste plaatsen ingezet. De uitwerking is dusdanig gedetailleerd dat een aannemer zo aan de slag kan.’

Kinderstoel

Over de bekroonde kinderstoel ‘Woesl’ van Wouter van Leen (Hogeschool van Amsterdam) schreef de jury: ‘Door het gebruik van hout heeft de maker de minimalistische vorm met mooie rondingen mogelijk weten te maken en heeft het geheel een heel natuurlijke vertrouwde uitstraling gekregen. De afwerking is van een hoog niveau. Dit ontwerp draagt bij aan een goed imago van hout in een voor hout niet gebruikelijke toepassing. Er is met veel passie en vakmanschap aan het ontwerp gewerkt.”

Meer informatie op www.woodchallenge.nl