​TU: ‘Er zijn grenzen aan de groei’

De TU is overvol en heeft te weinig plekken voor nieuwe studenten. Dat stelt de Delftse studentenvakbond VSSD in een vandaag verspreid persbericht. Het college van bestuur besloot juist vandaag meer geld te geven aan de door studenten overspoelde faculteit 3mE.

De kersverse VSSD-voorzitter Ivo van der Horst doet in het persbericht een paar ferme uitspraken. Hij vindt dat er snel iets moet veranderen op de TU, omdat de universiteit ‘overvol’ is. Volgens hem is er geen ruimte voor de nieuwe studenten die dit jaar aan een bachelor- of masteropleiding zijn begonnen.

Van der Horst noemt hoorcolleges in Pathé en colleges die via een livestream in meerdere zalen tegelijk worden gegeven als voorbeeld van het ruimtegebrek. “Als je een college moet volgen via een beeldscherm is het lastig je te concentreren. Het stellen van vragen is zelfs onmogelijk. Hierdoor gaat de kwaliteit van het onderwijs achteruit.” Overigens nam de TU die maatregelen vorig jaar al.

De VSSD stelt dat het in aanbouw zijnde faculteitsgebouw van Technische Natuurwetenschappen nu al te klein is. Verder zijn er volgens de vakbond te weinig collegezalen, practica- en onderwijsruimtes, iets waarop ook de studentenraad vaak terugkomt.

De VSSD vindt dat de TU meer moet doen om de toenemende hoeveelheid studenten te bedienen. Waren dat er in 2010 nog een kleine 17.000, inmiddels staan er ongeveer 21.500 ingeschreven. “Capaciteit moet een hogere prioriteit krijgen”, aldus Van der Horst.

Daarom wil hij meer docenten en studieadviseurs, meer faculteiten die in het weekend open zijn en meer collegezalen en studieplekken. “Het moet tijdens je studie toch mogelijk zijn om te studeren op de faculteit. Op dit moment kan dat gewoon niet. Er moeten meer gebouwen komen.”

De VSSD vindt dat Nederland te weinig investeert in het techniekonderwijs. “Dit heeft ervoor gezorgd dat de TU Delft niet is berekend op de nieuwe instroom.”

Naar aanleiding van het persbericht somde rector Luyben in een vergadering van de ondernemingsraad nog maar eens op welke maatregelen er al waren genomen om de toestroom van eerstejaars studenten op te vangen. Zo noemde hij onder meer extra onderwijszalen en digitale ruimten aan de Drebbelweg, onderwijs in het Legermuseum en de bioscoop, extra werkplekken in de kantine en het auditorium, de plannen voor het nieuwe onderwijsgebouw Pulse dat in 2017 op het plein voor Industrieel Ontwerpen moet verrijzen en extra huisvesting voor internationale studenten.

Ook noemde hij de structurele extra investeringen van zes miljoen euro die faculteiten krijgen om de onderwijs-werkdruk te verlichten. Tegelijkertijd zei hij dat de inkomsten vanuit het Rijk niet evenredig waren meegegroeid met de studentenaantallen maar juist waren gedaald. “Er zijn grenzen aan de groei”, zei hij. “Op dat punt moet ik de studenten gelijk geven. De overheid heeft daar te weinig begrip voor.”

Overigens was or-lid Gillian Saunders verbaasd over de keuze voor livestreams. “Bij Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek staan twee docenten colleges te geven. Een bij de ene groep en een bij de andere groep, met dezelfde sheets. Dat is een keuze die je maakt.” Ze vroeg of er meer geld kan naar het Instituut voor Talen en Academische Vaardigheden (ITAV) en het serviceonderwijs bij de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica.

Luyben antwoordde dat die twee ook op zijn wensenlijstje staan.