Wetenschap

TU-enquête naar verband tussen gedrag en corona

Sporten, chillen of openbaar vervoer. Welk gedrag geeft het grootste risico op coronabesmetting? Voor dit TU-onderzoek is veel input nodig. Meedoen kan via een korte enquête.

Nog veel is onduidelijk over gedrag en besmettingsrisico. Foto ter illustratie. (Foto: Dalia Madi)

Op veel vragen in de enquête zal je nee antwoorden, want zoveel gebeurt er niet meer. Festival, kerkbezoek, horeca of begrafenis – alle mogelijke activiteiten inventariseert de enquête om het gedrag voor en na de beperkingen van 13 oktober in kaart te brengen.

De vragenlijst is één poot van een onderzoek naar gedrag en besmettingsrisico dat rampenonderzoeker dr. Bas Kolen (faculteit Techniek, Bestuur en Management) leidt. De andere poot, legt zijn medewerker ir. Laurens Znidarsic uit, is het bron- en contactonderzoek van de GGD dat tot half oktober goed functioneerde.

Uit de combinatie van gedrag (uit de enquête) en besmettingsoorzaken (via de GGD) stellen de onderzoekers een rekenmodel samen dat meer zicht moet geven over risicovol gedrag en het effect van maatregelen. Vermindert een mondkapje het risico op besmetting? Is afstand belangrijk bij kort contact? Dat moet helder worden uit de correlaties.

Bij voldoende deelname kan er half januari meer duidelijk zijn over het verband tussen gedrag en besmettingsrisico, verwacht Znidarsic. In het beste geval geeft het onderzoek dan meer zekerheid over op hoe colleges hervat kunnen worden, en studieruimten opengesteld.

Het onderzoek wordt gefinancierd door Fieldlab, een initiatief van de sport- en evenementenbranche in samenwerking met bedrijven, overheden en wetenschap. Het platform wil bewijs verzamelen om onder de huidige strenge maatregelen uit te komen en om te zien op welke manier evenementen wel doorgang kunnen vinden.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl