TU en HKU, partners in games

De wraak van een slachtkip, een carrière als kunstdief of een opstand van gorilla’s. Het is een greep uit de negen games die vrijdag werden gepresenteerd als vrucht van het Games Project 2008, waarin TU- en HKU-studenten samenwerken.

br />
Initiator dr.ir. Rafael Bidarra (computergraphics, EWI) heeft zich tot de samenwerking laten inspireren door het Entertainment Technology Center van Carnegie Mellon University in Pittsburgh, VS. Daar werden games ontworpen door designers en programmeurs aan eenzelfde project te zetten. Beide groepen hebben zeer verschillende denk- en werkwijzen, maar het is belangrijk dat ze de zogenaamde ‘soft skills’ ontwikkelen om met elkaar samen te werken. Bidarra: “Games ontwikkelen doe je in een team waarin je concrete beelden uit de linker hersenhelft combineert met abstract denken uit de rechterhelft.”

In het kader van het media- en kennistechnologieproject MKT4 werkten negen teams tweedejaars studenten uit Delft en Utrecht sinds februari samen aan hun opdracht: ontwerp en realiseer een speelbaar prototype game. Het was het tweede jaar dat beide instellingen hun studenten lieten samenwerken. De eindpresentatie vond vrijdag plaats in de hal van de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica. “Kunstzinnige posters, lawaai van beschietingen en bezoekers met stralende gezichten”, herinnert Bidarra zich.

Over de onderwerpskeuze vertelt ir. Peter Hofstede (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht): “We laten studenten in de eerste week een concept indienen dat gebaseerd is op het dagelijkse nieuws.” Dat leidt tot onderwerpen als milieu, dierenbescherming, genetisch gemanipuleerde planten en olieschaarste.

Een onafhankelijke jury van mensen uit de game-industrie beoordeelde de resultaten en kende de Game of the Year Award toe aan ‘The Nodding Donkey’, een spel waarin je met vier mollen op zoek gaat naar de laatste olie. De tweede prijs ging naar het actiespel ‘Havoc Avenue’ vanwege de mooie explosies, botsingen en realistische besturing. De First Penguin Award (een aanmoedigingsprijs voor de combinatie durf en glorious failure) won het team van ‘Spread the Joy’ dat ten onder ging aan de verpletterende complexiteit die volledige berekening van de verkeersregels vereist.

Terugkijkend noemen de meeste deelnemers de interdisciplinaire communicatie en samenwerking als belangrijkste nieuwe verworvenheid. Die ‘soft skills’ worden ook in de spelindustrie erg op prijs gesteld. (JW)

graphics.tudelft.nl/~mkt4

De Game of the Year Award ging naar ‘The Nodding Donkey’, een spel waarin je met vier mollen op zoek gaat naar de laatste olie.

graphics.tudelft.nl/~mkt4