TU doet niet meer mee aan pilot onderwijskeuring

De TU had graag meegedaan aan de proef waarbij instellingen hun eigen opleidingen keuren. Maar nu het ministerie heeft gekozen voor een minder radicale verandering van het accreditatiesysteem haakt de universiteit af.

Dat liet college van bestuurslid Anka Mulder vorige week weten tijdens een overlegvergadering met de studentenraad. De TU is al jaren een voorstander van een zogeheten instellingsaccreditatie en wilde graag meedoen met een pilot. Hogescholen en universiteiten moeten in dat systeem aantonen dat ze zelf de vinger aan de pols van hun onderwijs houden. Ze krijgen dan jarenlang geen keurmeesters meer op bezoek, zoals nu.

Vooral door bezwaren van de VVD is dat plan nu afgezwakt: hogescholen en universiteiten krijgen een lichte opleidingskeuring als ze een aantal randvoorwaarden op orde hebben. De TU haakt daardoor af. “We hadden graag meegedaan met de pilot, want die was meer toekomstgericht en met minder administratieve lasten. Ondanks alle inspanningen doet het nieuwe voorstel van het ministerie beide niet. Dus doen wij niet mee en gaan we verder met het bestaande visitatiestelsel”, aldus Mulder.

De studentenraad toonde begrip voor die keuze. Sr-lid Loulou Zaat wees op de voordelen van het oude plan: ‘meer aandacht voor studenten en een switch van checken naar verbeteren’. “Die pluspunten komen in het nieuwe plan niet tot uiting.”