TU Delft zakt in ranking THE

De Technische Universiteit Delft is in de jaarlijkse Times Higher Education (THE) ranglijst vijf plaatsen gezakt. Vorig jaar stond de TU op plaats 78, dit jaar is dat 83.

Van de drie technische universiteiten in Nederland staat ‘Delft’ nog wel fier aan kop in die lijst, dankzij de sprong van de TU Eindhoven. Die steeg van 128 naar 120. De TU Twente staat net als vorig jaar op plaats 200.

In het landenklassement doet Nederland het goed met een gedeelde derde plaats met Canada en Japan. De Verenigde Staten en Groot-Brittannië hebben veruit de meeste universiteiten op de lijst: respectievelijk 54 en 29.

Nederland dankt die goede score aan het feit dat 11 Nederlandse universiteiten hun plek in de top 200 hebben behouden. Vier universiteiten zitten in de top 100. Koploper van Nederland is de Universiteit van Amsterdam. Die staat als enige in de top vijftig op de 49e plaats, na een 53e plaats vorig jaar.

De universiteit van Wageningen (155) viel sterk terug met een verlies van 13 plaatsen. Wageningen is ingehaald door de Rijks Universiteit Groningen die 6 plaatsen steeg en op de 138e plaats kwam.

Grote winst was er voor Erasmus Universiteit (108) die 18 plaatsen naar boven opschoof en Maastricht (vorig jaar 111, nu 116 voorbij steekt.

De internationale top in de THE blijft bijna onveranderd. Harvard University (1), de University of Cambridge (2) en Yale University (3) zijn ’s werelds drie beste universiteiten, net als vorig jaar.

Er is slechts één nieuwkomer in de top tien: Princeton University springt van plaats twaalf naar acht. Het Amerikaanse Columbia University verliest één plek en valt net buiten de top tien. Het University College Londen maakt een opmerkelijke sprong van plaats zeven naar vier.

Hoewel de Amerikaanse universiteiten het nog steeds erg goed doen, verliezen ze terrein ten opzichte van vorig jaar. Vijf Amerikaanse instellingen vallen uit de top honderd, vier zelfs uit de top tweehonderd. Hun plaatsen worden gevuld door Aziatische universiteiten, uit landen als Japan, Hongkong, Zuid-Korea and Maleisië.

Roy Mulder, 23, student industrieel ontwerpen
“Ik lunch een of twee keer per week op de faculteit. Ik varieer zo veel mogelijk, maar ik houd het meest van een oer-Hollandse lunch: bruin brood, kaas, melk. Af en toe trakteer ik mezelf op een kroketje. In de winter heb ik ook graag iets warms. Een soepje. Als ik thuis alleen eet, maak ik ook altijd Hollandse pot. Aardappels, groenten, vlees. Dat is wel het makkelijkst. En gezond.”

Van de drie technische universiteiten in Nederland staat ‘Delft’ nog wel fier aan kop in die lijst, ondanks de sprong van de TU Eindhoven. Die steeg van 128 naar 120. De TU Twente staat net als vorig jaar op plaats 200.